sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

יעקב איש וביתו באו : ךאובן שמעון לוי ויהוךה : יששכר זבולן ובניסן : דן ונפתלי גד / nan ( שמות א . ( 4-1 אחר כך שמות האנשים הפרטיים נעשים שמות של שבטים , וכבר אינם נחלתם הפרטית של בעליהם . רעיון מעין זה מובא בשירו של עמיחי : הוא זוכר את בן גוריון כאיש וכמנהיג , אבל ילדיו : "הם יזכרו שבן גוריון היה נמל תעופה / מן הימים שבהם היו עדיין נמלי תעופה / שזכרו את האיש ואת יתר המעשים אשר עשה" " ) ילדי . ( " משורר " ילדי" מצייר את ילדיו מנותקים ממנו . יכול אדם לראות את עצמו ( או מכל מקום : לשאוף לראות את עצמו ) מנותק מקשריו הביולוגיים הישירים ביותר . ומנגד יכול אדם לומר בתפילה "אלוהינו ואלוהי אבותינו" ולראות את עצמו שייך לשושלת בת אלפי שנים " ) אבותינו ( " ולקהילה שרכיביה הם קהל המתפללים כולו " ) אלוהינו . ( " במובן הזה יש קשר הדוק בין מושג הזיכרון לבין עיצוב הזמן ודרך מדידתו . לשאלה מתי החלה ההיסטוריה שאנו רואים בה מכוננת זהותנו - האם אנחנו מתחילים את הספירה מבריאת העולם , מן הגירוש מגן עדן , מיציאת מצרים , מחורבן בית המקדש , מלידת ישו או מראשית הציונות ? - יש זיקה ישירה להגדרתנו העצמית ולמושגי הקהילה וההשתייכות שלנו . אין זה מקרה שלפי המקרא , גיבוש "עדת ישראל" לעם עצמאי כרוך בהגדרת ראשיתו של זמן חדש " ) החדש הזה לכם ראש חדשים , " שמות יב . ( 2 זה קורה בפרק שבו העם מצווה לזכור את הפסח ועוד טרם התרחשות יציאת מצרים , שעליה חלה המצווה הזאת . גם המסכת הראשונה במשנה ובתלמוד עוסקת בהגדרת הזמן : השאלה "מאימתי קורין את שמע בערבית " ? ( ברכות א א ) מבקשת להגדיר מהו ערב וכיצד נוכל לקבוע את תחילתו . התשובה המתבקשת - להביט אל השמים - אמנם מופיעה בגמרא " ) משעת צאת הכוכבים , " ברכות ב ע"א , ( אבל אין זו התשובה הראשונית . המשנה מביטה בראש ובראשונה אל בני האדם דווקא . היא הופכת את נבחרי הקהילה - את הכוהנים - לסמני הזמן וקובעת שהערב מתחיל "משעה שהכהנים נכנסים לאכול בתרומתן" ( ברכות א א . ( אל מול ההצעה הזאת עומדת גם האפשרות לקבוע את ראשית הערב מתוך הפניית המבט אל חלכאיה ונדכאיה של הקהילה ולא אל נבחריה : "משהעני נכנס לאכול פתו במלח" ( ברכות ב ע"ב . ( מדידת הזמן אינה עניין פשוט . כל החלטה - על ראשית המנייה ועל סופה , על מעבר היום ועל ראשית החודש , על החגים שיש לחוג ועל האירועים שיש להתעלם מהם - כל החלטה כזאת נושאת בחובה מסר על מהות מודדי הזמן , על החוליות הבונות את הנרטיב שלהם . אך טבעי הוא שלא רק עיצוב עדת ישראל , אלא גם עיצוב הילד היהודי לכדי אדם בוגר בן העם הזה , רובו ככולו נעשה על בסיס מושג הזמן . בגני הילדים - הדתיים והחילוניים כאחד - הילדים עורכים מדי שבוע בשבוע טקס קבלת שבת ומדי פעם בפעם חוגגים יום הולדת , לוח הזמנים ונושאי הלימוד מותאמים ללוח החגים העבריים ובין חג אחד

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help