sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

ההיסטוריה היהודית רצופה נרטיבים כאלה : מ"ארמי אובד אבי" ועד למגילת העצמאות ולנגזרותיה , וכמו בכל נרטיב : בחירת החוליות , הקישור ביניהן , ההשמטות , הקטיעות , הרצף הנבנה - הם לעולם בדיה . כך לדוגמה מגילת העצמאות נפתחת במילים : "בארץ ישראל קם העם היהודי . " היא מתעלמת מן הכתוב במקרא , שממנו אפשר ללמוד שהעם קם במצרים , או אולי במדבר . והיא ממשיכה וקובעת . "בה עוצבה דמותו הרוחנית , " אף שהתלמוד הבבלי למשל נכתב בגולה . ואולי דברי אמת נכתבו במגילת העצמאות . האם העם שקם במצרים או במדבר הוא עם "יהודי ? " במה הוא יהודי ? מה קובע את "דמותו הרוחנית" של עם - ספריו העתיקים או שמא המקום שבו ישב מקדמת דנא ושאליו הוא שואף לשוב ? ואם ספריו העתיקים - אילו מהם ? התנ"ך ? המשנה ? התלמוד ? הוויכוח על החוליות שירכיבו את הנרטיב הוא דיון מורכב על זהות ועל עיצובה , על מה שמווכר ועל מה שמושכח . כל נרטיב המייצג זיכרון הוא בדיה . לו נפתחה מגילת העצמאות במילים , י "במדבר קם העם הישראלי , " היא לא היתה מדויקת יותר . אבל הבדיה אינה המצאה גרדא . היא מחויבת לפיסות העבר שהיא מבקשת לזכור , שהיא נאחזת בהן . הציווי על הזיכרון חי בתודעת העם לא פחות , ואולי אף יותר , מאשר הזיכרון עצמו . סיפור חג הפסח איננו סיפור יציאת מצרים , אלא הסיפור על סיפור יציאת מצרים : הוא אינו עוסק בזיכרון עצמו , אלא בציווי לזכור . בהגדה קוראים על הצורך לספר ביציאת מצרים . בדומה לכך , גם בטקסי " יזכור" של יום השואה ושל יום הזיכרון העם מצווה : "יזכור . " המילה הזאת מוטית לזמן עתיד , ויש בכך משום קביעת חוק שנועד להיות תקף לנצח . כדי שלנצח נוכל לומר "העם זוכר" ( עכשיו , ( אנחנו קובעים - "העם יזכור" ( בעתיד . ( ומי שקורא את המילים הללו בטקס יום הזיכרון , מי שמצווה על העם לזכור - האם הוא עצמו אינו חלק מן העם ? הוא מתפקד בה בעת כמוכיח בשער , ככרוז המאפיין את הראוי והמודיע עליו בראש חוצות - וכנמען של הכרזתו שלו המצווה גם הוא לזכור . לזכור את מה - ? "את בניו ובנותיו , " מהדהדות מילות הטקס . הורים שכולים , שהבנים בניהם והבנות בנותיהם , יושבים ומקשיבים לציווי המחייבם לזכור את שהם זוכרים בכאב רב יום יום ושעה שעה . כאבם הפרטי נמסך - ואולי מופקע - אל תוך כאבו המשותף של הציבור כולו , שהרי על פי הטקסט הנזכר , בניהם ובנותיהם של ההורים השכולים הם בעיקר בניו ובנותיו של העם כולו . הטקס מכוון אותנו להרגיש שכולנו הוריהם . וכך גם כולנו ילדי "אברהם אבינו . " הזיכרון האישי מורכב מאבני בניין משותפות , וגם להפך ! הציבור מורכב מיחידיו . קודם שהפך השם "בני ישראל" לשמו הקיבוצי של העם הזה , הוא ציין את זהותם הפרטית של היחידים : בני ישראל הם בניו הפרטיים של ישראל הפרטי , ששמו הראשון היה יעקב " ) אבינו . ( " לכל בן כזה יש שם : "ואלה שמ 1 ת בני ישראל הבאים מצרימה את

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help