sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

להבין מה מצדיק את אמונתו של חהומניזם החילוני בהגשמת תקוותיו לצדק ושלום כלל אנושיים , ובפרט בזמן הזה , כאשר ביד האדם נתבצר כוח מספיק להחריב את העולם כולו ! מכיון שהשואה לא היתה עונש שהגיע לעם ישראל בעד חטאיו , יש לעם ישראל טענה צודקת כלפי ריבונו של עולם . על דורנו להתלבט , במישור הלאומי , באותה הבעיה של הטאודיציה שבה התלבט איוב בחייו הפרטיים . אל לכו להצדיק את הדין , כשם שלא הצדיק איוב . הוא דחה בשתי ידיו את כל 'החכמות' של ידידיו שרצו להחליף את האי צדק שפגע באיוב לצדקת ה' לגביו . דווקא האמונה בצדקת ה' אוסרת עלינו סילופים אלה , כך הורו אותנו ירמיהו ודניאל נביאינו . לפי חז"ל בתלמוד הם לא יכלו לקרוא את הקב"ה הא ל "הגבור והנורא , " כמו שקרא אותו משה רבנו עליו השלום , משום שלאור הנסיון שלהם לא ראו את גבורותיו ואף לא את נוראותיו . אדרבה , נסיונות הגלות של עם ישראל סותרות את התארים האלה . אמנם נשאלת השאלה : איך העיזו ירמיהו ודניאל לדלג על תוארי ה' שמשה רבנו עליו השלום השתמש בהם . מסביר התלמוד : "מתוך שיודעין בהקב"ה שאמתי הוא , לפיכך לא כיזבו בו" ( יומא ס"ט ע"ב . ( אמונתנו באמיתת ובצדקת הבורא אוסרים עלינו להלל אותו בדברים שאין אנחנו יכולים לקבל באמיתת לבנו , וכאשר הכזב הוא לשם שמים , הוא פוגע בעצם קדושתו של הבורא . ובכן , בגלל טענתנו אליו , פרשת השואה לא תמה עם גמר הרצח וההשמדה . הפרשה נשארה פתוחה מקול הקריאה אליו , והציפיה לתשובתו של רבון העולמים . מה התשובה שקבל איוב לטענותיו ל "ויען ה' את איוב מן הסערה ויאמר : מי זה מחשיך עצה במילין בלי דעת , אזור נא כגבר חלציך ואשאלך והודיעני : איפה היית ביסדי ארץ , הגד אם ידעת בינה וכוי וכוי ( איוב ל"ח , א — ' ד . ( ' בדרך כלל חושבים שהקב '' ה רצה לסתום את פיו של איוב . לא כך היה יחסו אל איוב . הוא מכיר באיוב כעבדו ( שם מ"ב , ז — ' ח ; ( ' הקב"ה אומר לאיוב שהיקום כולו , הוויתו וקיומו הם מעבר להשגת האדם . התבל ותוכנית

הוצאת ראובן מס בע"מ, ירושלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help