sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

שיהודים הם , והם נבחרו להשמדה ולהריגה בגלל יהדותם' אז הרי היהודים הם באמת עם מיוחד . רעיון כזה נוגד את יסודות האידיאולוגיה שלו . כל מגמתם היא להוכיח שעם ישראל הוא עם ככל העמים , ולא עם מיוחד השונה במהותו משאר כל העמים , מכל עם אחר שני . — הם חייבים לראות בחורבן היהדות האירופאית אסון דומה למה שארע לעמים אחרים , כמחיר שהאנושות צריכה לשלם בעד המלחמה נגד הפאשיזם הבינלאומי . זה צו שאי אפשר בלעדיו למען קיומה של השקפת העולם החילתית הומניסטית . לראות את השואה כפעולת השנאה הבינלאומית נגד עם ישראל , עלול לחתור תחת אמונת האדם בהתקדמות המוסרית של האנושות . אם היהודים נהרגו רק כקורבנות המלחמה נגד הפאשיזם , יש לראות באסונם ערך חיובי , המחזיק את האמונה באנושות הלוחמת בעד עתיד של צדק ויושר לכל העמים . כמו לדתיים הנ"ל , כך לחילוניות הזאת פרשת השואה תמה , ועל כולנו לחזור בתשובה הומניסטית , ולהמשיך לעבוד למען השלום והאחוה הבין לאומיים . לא זו אף לא זו היא דרכנו . השואה לא היתה עונש מן השמים , והיא גם לא היתה אירוע חלקי בתוך המלחמה של האנושות נגד הפאשיזם . היא באה עלינו אך ורק משום שאנחנו יהודים . אף על פי שנתבצעה באכזריות יחידה במינה' היא שייכת לאותה הסדרה של אסונות , שהיו חלקנו במשך כל ההיסטוריה של הגלות , בכוח השנאה הבינלאומית נגדנו . חס וחלילה להאמין שהשואה היתה עונש מן השמים . אכן אני מתפלל ואומר בתפילת מוסף של כל יום טוב : 'מפני חטאינו גלינו מארצנו , ' אך לאורך כל דורות הגלות סבלנו לא מפני חטאינו אלא מפני חטאיהם של העמים שגרנו בתוכם . גם השואה היתה אפשרית מפני שהאנושות עדיין רחוקה כרחוק מזרח ממערב ממימושם של אותם האידיאלים שהיהודי החילוני הומניסטי מאמין ודוגל בהם . האמת היא שלאור 'הישגיה' של האנושות הזאת , לאור המלחמות , הרדיפות , דיכויים וניצולם של חלשים ושל מיעוטים , האכזריות והרצח שמהם מלאה ההיסטוריה של האנושות מראשיתה עד ימינו אנו קשה

הוצאת ראובן מס בע"מ, ירושלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help