sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

ב לעמדות אלה של יהודים דתיים ושל חילוניים , יש מובן מיוחד במצב הנוכחי של עם ישראל . נכון הוא , כפי שהערנו לעיל , שבמסגרת יהדות התורה מצות ישוב ארץ ישראל שקולה כנגד כל המצות שבתורה ( ספרי , דברים , ראה , ( והטעם , משום שהתורה נתנה לעם ולא רק ליחידים . מימושה כאחריות לאומית אפשרי רק במדינה של יהודים , במדינה שבה עם ישראל הוא האחראי לסדרי החיים . יד הגורל בדורנו מוליכה את האומה בכיוון הגשמתה של המטרה הזאת . דורנו הוא דור של מהפיכה כפולה . שתי מהפיכות עומדות זו מול זו בשתי קצוות ההיסטוריה שלנו בתוך מתח דיאלקטי : מן קצה האחד — השואה , חורבן יהדות אירופה , במובן מה — חורבן הגלות ; ומן הקצה השני — הקמת המדינה , הקריאה לבנין , להתחדשות , לחיים חדשים , לגאולה מחורבן הגלות . מצד אחד — הגלות במרירותה הנוראה ביותר ; ומצד שני — תקוות שנות אלפיים בתחילת הגשמתן . השאלה הגורלית לפנינו היא : האם שני האירועים האלה התרחשו האחד אחר השני במקרה , בלי להכיר זה בזה בלי שום ' התיחסות של זה אל זה , או — ייתכן — שיש איזו משמעות מיוחדת , גורלית , ברציפות דרכם בבואם האחד אחר השני ? והנה גם ביחס לשאלה זו אנו מוצאים הגבלה בתגובותיהם של חילוניים אוניברסליסטים ודתיים חרדים . הכל תלוי בשאלה : איך מעריכים את "השואה . '' אצל דתיים מסויימים השואה היתה עונש מן השמים לעבירות הדור . לפי מחשבה זאת , השואה היתה פרק בפני עצמו , שנשלם , פרשה שנסתיימה' והעיקר לחזור בתשובה ולהמשיך כמו מקודם , בשמירת התורה והמצות . מובן מאליו שהיהודי החילוני לא יסביר את השואה כעונש מן השמים . הוא לא מאמין באפשרות כזו . אבל הוא גם אינו יכול לראות בשואה אסון מיוחד שארע לעם ישראל בגלל שנאת העמים , ודווקא ורק לעם ישראל בכוח השנאה הנמשכת מדורי דורות . הוא לא יכול לתת לשואה הסבר כזה משני טעמים , — הראשון — שאם מה שארע ליהודים התרחש רק משום

הוצאת ראובן מס בע"מ, ירושלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help