sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:6

טוב" שומר מצות' גם בחוץ לארץ . כמובן , זוהי הכללה . לאורך ' כל הדורות היו אלה דווקא חוגים של יהודים דתיים שבמסירות נפש נפלאה עלו ארצה והתישבו בה . רק בזכותם , ארץ ישראל לא היתה עזובה מיהודים כמעט בכל דורות הגלות . אבל גם אלה לא עלו מטעמים "לאומיים" במובנה החדיש של המלה . הס לא חזרו אל "המולדת . '' כוונתם היתה לקיים מצוה . וכוח המניע אותם הם הגעגועים לחיות בארצנו הקדושה . אצל היהודי החילוני ליברלי היחס לארץ ישראל שונה לחלוטין , אבל לעומקו של דבר — רק בהופעתו החיצונית . במהותו דומה הוא לאותה ההזנחה למעשה שמוצאים אנו אצל הדתיים מהסוג שהזכרנו . אצלם הבעיה היא איך להצדיק את זכויותינו על הארץ לגבי הערבים . בשום אומה בעולם , שמהות לאומיותה מושרשת בגזע ובמולדת , לא היה אפשרי אותו המעמד '' האוביקטיבי" לגבי שאלה כזאת כמו אצל היהודי החילוני . לאומיות של "דם ואדמה '' היתה מוצאת פתרון לבעיה של זכות למולדת בלי קשיים , ולפי תכתיב האינטרסים הלאומיים שלה . לכן ערכו האוביקטיבי של הומניזם יהודי כזה מוטל בספק חמור . הרי זה הומניזם בלית ברירה . היהודי החילוני האוניברסליסט נאלץ להחזיק בפתרון זה במקום זהות לאומית . בלעדיו הריקנות הלאומית היתה בלתי נסבלת . הומניזם כנה הוא תוצאת האיזון בין תנאי הקיום הלאומי והאחריות הכלל אנושית המוטלת על כל יחיד , ועל כל עם . מכיון שעם ישראל נחצב מיסודות של עקרי אמונה בה , ' ומאידיאלים שקבלו את מרותם מצו ה , ' שהיהודי החילוני אינו מכיר בהם , אין לו פתרון המניח את הדעת לשאלת זכותנו לארץ ישראל , ואפשר שאין פתרון לפי האידיאלים הכלל אנושיים שלו' שהם מהווים את זהותו כיהודי . שוב הגענו לאותה התופעה , שהמקור התורני התרבותי של עם ישראל גורם תוצאות המקבילות זו לזו בטיב עצמותן אצל יהודים דתיים ואצל חילוניים : היהודי המאמין יכול להשיג את תכלית החיים שלו גם בלי ארץ האבות , ואחיו , שאינו מאמין , אינו יודע איך לקבל את ארץ האבות .

הוצאת ראובן מס בע"מ, ירושלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help