sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:5

והרוח ככוח היוצר שקבע את המהות היהודית . הגיוני הוא איפוא , שהיהודי החילוני יראה בהשלמה עם החיים בגלות , מעין חוסר תחושת כבוד עצמי לאומי . הערכה כזאת היתה מתאימה להתנהגותם של בני עם שהגזע והאדמה טבעו בו את זהותם . האמת היא' שהיהודי הטיפוסי במשך כל הדורות , עד לזמן האימנציפציה , ובכמה מקומות גם אז , לא הרגיש עצמו כבךאדם נחות דרגה . אדרבה , הוא חי גם בגלות בתחושת כבוד עצמי , חזק ובריא , ביחס לרוב העם הנוכרי שבתוכו ישב . כדאי לשים לב לתופעה שאותה התכונה היהודית הטבעית שהרשתה לרוב עם ישראל להסתדר בכל מיני גלויות , היא היא שגרמה לנטיה המוגזמת בין היהודים לליברליזם ולאוניברסליזם . ניתן להאמר שבין כל העמים בעולם שמקור זהותם הלאומית הוא הגזע והמולדת' קשה מאד למצא פתיחות נפשית והגיונית לאוניברסלים והומניזם כל כך רחבה ועמוקה כמו אצל היהודים . רק בתוך עם ישראל קיימות קבוצות או חוגים שזהותם " הלאומית" היא אמונתם באנושות ובאידיאלים הומניסטיים . כששוללים את ערכי הרוח והאמונה של העם היהודי ההיסטורי הזהות הלאומית נהרסת , ולכן מוכרחים למלא את החלל הריק עם אוניברסליזם , שישרת כ"זהות לאומית '' יהודית . אילו היה יסוד קיומנו כמו אצל שאר העמים בגזע ו"בדם ואדמה , '' האידיאל של ההזדהות עם האנושות כולה לא היה כל כך נורמאלי כמו שההזדהות קיימת בין היהודים . זאת אומרת שחיי עם ישראל הארוכים בגלות , והסטיה המוגזמת לאוניברסליזם , ממקור אחד מוצאם . סיבה אחת לשניהם : אצל יהודים דתיים — אפשרות השלמה ארעית עם הגלות ; אצל החילוניים — אהדה אינטלקטואלית , כמעט טבעית , לאידיאלים כלל אנושיים . מקור היותנו לעם הוא שקבע את ההתיחסות לשיבת ציון . ליהודים הדתיים שיבת ציון היתה אחת המצוות החשובות ביותר , שלפי חז"ל שקולה כנגד כל מצוות התורה . חשיבותה היתה אמנם , בעיקר דבר שבאמונה ערטילאית . למעשה הוזנחה המצוה אצל רוב העם . והטעם ? משום שהאדם היה יכול להיות "יהודי

הוצאת ראובן מס בע"מ, ירושלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help