sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

החינוך אנשים משכילים , בוגרים ומנוסים , שבחירתם במקצוע מושכלת ובטוחה והמוטיבציה שלהם לעסוק בהוראה גבוהה . מועמדים כאלה אפשר יהיה לשלב בהוראה בתום הכשרה קצרה מאוד , מתוך ליווים בתהליך ההשתלבות במקצוע ודאגה לפיתוחם המקצועי . כפיר מעלה הצעה זו לנוכח הקושי לגייס להוראה מועמדים ראויים במסלולי ההכשרה המסורתיים ולנוכח המחסור הצפוי במורים בישראל . גם אברהם יוגב מוטרד מן הירידה המתמשכת במספר הנרשמים להכשרה להוראה מצד אחד , ומן העלייה בשיעור המורים המבוגרים בשדה מצד אחר . לטענתו , כדי למשוך מועמדים איכותיים ורבים יותר להוראה יש לשפר את תגמול המורים ואת תנאי עבודתם . יוגב מציג שלוש חלופות להעצמת המכללות לחינוך ולשדרוגן ומדגיש כי הקמת אוניברסיטה רב מכללתית להוראה היא החלופה העדיפה בעיניו . הוא סבור כי אוניברסיטה כזאת עשויה לתרום להגדלת מספר הפונים ללימודי הוראה ולהעלאת איכותם , וכן לפיתוח המכללות ולשיפור תדמיתן . שני שינויים מערכתיים נוספים נדונים במאמרים האחרונים בשער זה . קארי סמית ורבקה רייכנברג עוסקות בחשיבותה של ההתמחות כגשר בין שלב ההכשרה הראשונית לבין התפתחותו המקצועית המתמשכת של המורה . המחברות מציעות מודל התמחות חלופי לזה הקיים כיום . המודל המוצע ארוך יותר , מערב יותר את מוסד ההכשרה , מכשיר את המורה החונך לתפקידו , מתועד כהלכה ומסתיים ברישוי חיצוני ( לא מטעם משרד החינוך . ( מאמרה של צפורה ליבמן דן בסוגיית מבחני רישוי למורים כחלק מתנועת הסטנדרטים , שרכיב מרכזי בה היה קביעת יעדי ביצוע ובדיקתם באמצעות מערכת מבחנים מסובכת . ליבמן מראה שבשש מדינות , שבהן אין כלל מבחני רישוי למורים , הישגי התלמידים במבחנים בינלאומיים גבוהים דווקא . לטענתה , הרכיבים החשובים ביותר בהוראה אינם ניתנים למדידה והישגי התלמידים אינם הקריטריון היחיד או המדד החשוב ביותר לתפקוד המורה . היא מעלה נימוקים בעד ונגד מבחני רישוי למורים מתחילים , ומסכמת כי חסרונותיהם של מבחנים אלו הוכחו במחקרים אמפיריים ואילו יתרונותיהם זכו לתמיכה מחקרית דלה ביותר . באשר לישראל , ליבמן מציעה שמבחני הרישוי יציבו דרישות מינימום לכל מורה , שיהיו בעלי אופי דינמי ומתמשך , שיישומם ייעשה בהדרגה ושהם יעודכנו מעת לעת . הסטנדרטים המכתיבים את יעדי מבחן הרישוי ייקבעו בשיתוף פעולה עם המורים ומוסדות ההכשרה ומתוך התחשבות בשונות בין בתי הספר ובצורכיהם הייחודיים . ליבמן מדגישה כי הרישוי חייב להיות חלק ממהלך כולל של התפתחות מקצועית של מורים וכי יש לבחון בקפידה את עלותו של מהלך כזה . השער הרביעי , "שינויים בבית פנימה : בין הכשרה אקדמית לניסיון מקצועי , " מתמקד בשינויים בתוך מערכת ההכשרה , משלב ההכשרה הראשונית ועד לפיתוח המקצועי של המורה . ביצוע השינויים האלה נתון בעיקר בידי מוסדות ההכשרה - שלא כמו השינויים המערכתיים המוצגים בשער השלישי , שעל ביצועם מופקדים גופים חיצוניים . המאמרים בשער זה עוסקים בתפיסות אפיסטמולוגיות המנחות את תהליך ההכשרה , שלמרות היותן שונות זו מזו יש ביניהן קווי דמיון . שלמה בק מציע מסגרת הכשרה ייעודית המיועדת לתלמידים לתואר שני ( בכך הוא קרוב לעמדותיה של אבדור . ( בהכשרה זו הידע העיוני במקצועות ההוראה - ידע דיסציפלינרי והשכלה כללית - יילמד לפני ההכשרה להוראה . במהלך ההכשרה עצמה חשוב ללמד ידע עיוני בחינוך , אשר ישמש בסיס אינטלקטואלי חינוכי למורה בעתיד ; הידע המעשי יילמד

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help