sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

המצב הקיים רבד בבד לחולל שינויים יסודיים ( ממעלה שנייה . ( השער השני , "העצמה תרבותית וחברתית של המורים כמחוללי שינוי , " מציג תפיסות עולם הנוגעות לחינוך מורים חושבים ובעלי יכולת לחולל שינויים במערכת החינוך . מחברי המאמרים בשער לה מתויקים בעמדה ביקורתית המצפה מאנשי חינוך וממוסדות ההכשרה שלהם שלא לשמש סוכני חברות שמטרתם לשמר את המצב הקיים אלא גורמי טרנספורמציה והבניה מחודשת בחברה . הכותבים מציעים לסרטט את דמותו של המורה הרצוי , שאליה צריכה לשאוף ההכשרה להוראה . נמרוד אלוני קורא להכשיר "אנשי חינוך ראויים לשמם" באמצעות טיפוח אישיות פרופסיונלית אקטיביסטית המושתתת על השקפת עולם דמוקרטית הומניסטית ועל אתיקה חינוכית . הוא מציע לכלול בתכנית ההכשרה להוראה תשתיות השכלה ותרבות ( סוגים של אוריינות , ( שישמשו בסיס אינטלקטואלי בעבודת המורה , ולקיים דיאלוגים פדגוגיים מעצימים , שיספקו למורה מסד לפיתוח עמדה של נדיבות כלפי תלמידיו . גם אריאלה עצמון רואה במורה אינטלקטואל שמלאכת ההוראה שלו מתמקדת בחשיבה האנושית . בהתבססה על הגישה ההרמנויטית של היידגר , עצמון משווה את מלאכת ההוראה ליצירת אמנות . לטענתה , מערכות הכשרת המורים שמעוגנות בחשיבה לןלקולטיבית טכנולוגית משתפות פעולה עם הממסד ופוגעות בטיפוח החשיבה של מורים ותלמידים ובפוטנציאל המשחרר של תהליך ההוראה-למידה . רון הוז וענת קינן מביעים טענה דומה . מוסדות ההכשרה להוראה מתנערים מתפקידם לשינוי חברתי ומעצבים אנשי חינוך בעלי זהות מקצועית וצורות תפקוד הרצויות לממשל . לטענתם , ההוראה נתפסת כפעילות השייכת לעולם העמל ולא לעולם הצווארון הלבן . לפיכך , ההכשרה להוראה פועלת להשגת "שחבור חברתי" ( social reproduction ) של המורים , כלומר שחזור המבנה והדפוסים החברתיים הקיימים , ואילו המורים פועלים להשגת שחבור חברתי של תלמידיהם . הוז וקינן טוענים כי על המוסדות להכשרה להוראה להתנתק ממחזור השחבור ולקבוע מחדש את התפקידים החברתיים שהם מוכנים לקבל על עצמם . השער השלישי , "שינויים מערכתיים בהכשרה להוראה , " מתמקד בשלושה תחומים : מבנה תכניות ההכשרה , משיכת האוכלוסיות הבוגרות למקצוע ההוראה ומיצוב מוסדות ההכשרה במערכת ההשכלה הגבוהה . מאמרה של שלומית אבדור מציג דגם חדשני בהכשרה להוראה , לבעלי תואר אקדמי , שיש בו שלושה נדבכים י הכשרה טרום תפקידית קצרה שאורכה סמסטר אחד ; הכשרה במעמד "מורה מתמחה" שאורכה שלושה סמסטרים ובסופה יקבל המורה תעודת הוראה ; הכשרה תוך תפקידית במסגרת לימודים לתואר שני המתמקדים בהתמחות פרופסיונלית בחינוך , מן הסמסטר החמישי ואילך . לדברי אבדור , הדגם מציע רצף יעיל של הכשרה ופיתוח מקצועי והוא עשוי למשוך מועמדים בעלי נתונים גבוהים . בדגם זה טמון , לטענתה , פוטנציאל להידוק הקשר שבין הממד האקדמי לממד המעשי בהכשרה , אולם הוא מחייב ביסוס מערכתי ממוסד בין מוסדות ההכשרה לבין מערכת החינוך . לדגם זה יש גם השלכות על תוכני הלימודים בהכשרה ועל תהליכי ההוראה-למידה בתכניות ההכשרה . העניין במועמדים בעלי נתונים גבוהים עומד גם במוקד מאמרה של דרורה כפיר . נוסף על מסלולי ההכשרה הרגילים , אשר פונים אל אוכלוסיות מוכרות , מציעה כפיר מסלול חלופי המיועד לאקדמאים המבקשים קריירה שנייה . לדעתה , גיוס כזה יביא למערכת

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help