sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

המורים ובפיתוחם המקצועי המתמשך מפתח לשיפור החינוך . למעשה , בכמה מדינות במקום שהמורים ומורי המורים יזכו לתמיכה , הם נתפסים כחלק מהבעיה ... מדיניות הממשלה מתמקדת בהוצאת השליטה מידי המורים ומכשיריהם , וההכשרה מוחלפת בהנחיות וברגולציה . ... אין ספק שעל קובעי המדיניות להעריך הערכה גבוהה הרבה יותר את מורכבות העבודה של מורים , את תרומתן של הכשרה ראויה ושל תמיכה הולמת במורים , ואת חשיבות השמירה על סביבת עבודה שמעודדת ומטפחת התלהבות , מרץ , מחויבות ומומחיות בקרב המורים . 5 הספר שלפניכם משמיע את קולם של אנשי המקצוע בתחום החינוך והכשרת המורים בכל הנוגע לסוגיות מרכזיות בהוראה ובהכשרה להוראה . הוא יוצר פסיפס של התלבטויות ופתרונות שעשויים להאיר את עיניו של כל אזרח משכיל שהחינוך בישראל קרוב ללבו . מאמרי הספר הם פרי עטם של רבים מחברי הפורום "הכשרה להוראה כהכשרה לפרופסיה אקדמית , " שפעל במכון ון ליר בירושלים בסוף שנות התשעים ובשנים הראשונות של שנות האלפיים . הספר מחולק לארבעה שערים ומתקדם מעיסוק בהיבטים כלליים של ההכשרה להוראה לעיסוק בהיבטים מקומיים וספציפיים שלה . הוא נפתח בהתבוננות פילוסופית ונחתם בהתבוננות מעשית . כל מאמר , או כתב עמדה , דן בסוגיה מסוימת בהקשר בינלאומי ובהקשר מקומי ומציע דרכים מוגדרות לקידום ההוראה וההכשרה להוראה בישראל . האם עולה מן הספר תכנית מובנית וסדורה לרפורמה ? על כך ננסה להשיב בפרק המסכם שלו . השער הראשון , "תהליכים ומגמות בהכשרת מורים : רקע היסטורי והשוואת , " סוקר תהליכים ומגמות בתחום ההכשרה להוראה מנקודת מבט עולמית ומציג בחינה היסטורית ממוקדת של תהליכים ומדיניות בהכשרה להוראה בישראל . תמר אריאב מתארת במאמרה את המשבר העולמי בהכשרה להוראה משלוש נקודות מבט : סוציולוגית , פרופסיונלית ומחקרית . ניסיונותיהן של כמה מדינות להתמודד עם מורכבות משבר זה מתבטאים ברפורמות שיושמו בתחום זה , שלהן כמה מאפיינים משותפים : פוליטיזציה , מחסור במשאבים , פעולות חקיקה והידוק הקשר שבין התיאוריה למעשה . ואולם , רבות מן הרפורמות מאופיינות גם בסתירות פנימיות , שהבולטות שבהן לדבריה הן אקדמיזציה מול דה רגולציה והכרה בחשיבות הפיתוח המקצועי מול נקיטת מהלכים לבלימתו . אריאב טוענת כי לפתרונות פשטניים , זולים ומהירים אין סיכוי לחולל שינויים אמתיים , וכי הם גורמים נזק למערכות ההכשרה הקיימות . היא מציעה שמונה אפיקי פעילות , בטענה שנחוצה פעילות רבת ערוצים במענה למשבר רב מקורות . יובל דרור מציג סקירה היסטורית של נושא הכשרת המורים בישראל מאז שנות השישים של המאה ה 20 ועד היום . דרור סוקר את עבודתן של 15 ועדות בנושא ההכשרה להוראה במטרה להשתמש בעבר כ"כלי עזר לקביעת מדיניות להווה ולעתיד . " הוא חושף את המשותף להמלצותיהן של הוועדות שנסקרו ודן ביישומן החלקי . לאחר מכן , דרור ממפה את הרפורמות שהציעו הוועדות במטריצה שעשויה לשמש כלי עבודה בידי מקבלי ההחלטות . כפי שעולה מן המטריצה , יש להתקדם בשני מסלולים מקבילים : לשפר את Educational Research Association , 2001 . pp . 793-794 Handbook of Research on Teaching , 4 lh edition , Washington D . C .: American J . Calderhead , ' ? International Experiences of Teaching Reform" , in V . Richardson ( ed . ) . . 5

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help