sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

בוחנות את ההוראה ואת ההכשרה להוראה ומציעות רפורמות שלא ברור כלל כיצד יתרמו לאיכות ההוראה ; ומעבר לים מגיעים הדיו של השיח המפקפק ביעילות הכשרת המורים ובעצם נחיצותה . ההוראה נתפסת בציבור כמקצוע כפוי טובה , מוכה ונחות . מה הפלא אפוא שבשנים האחרונות צעירים ממעטים לבחור בו ? מצוקת ההוראה והכשרת המורים בישראל גברה בעקבות פרסום מסקנות הביניים של " כוח המשימה הלאומי לקידום החינוך בישראל" ( ועדת דוברת ) בדצמבר , 2004 והיא הגיעה לשיאה לאחר פרסום המסקנות הסופיות במאי . 2005 ההדלפות משולחן הוועדה יצרו בציבור תסיסה נגד מקצוע ההוראה ונגד מוסדות ההכשרה להוראה , בעיקר המכללות לחינוך . הוועדה המליצה לחולל רפורמה מרחיקת לכת בהוראה ובהכשרה להוראה , שמעוגנת בשיקולי שוק כלכליים ובתפיסה אידיאולוגית ניאו שמרנית . להמלצות אלו , במקום שישפיעו השפעה חיובית , היתה השפעה שלילית מידית : חלה עלייה במספר המורים הוותיקים שביקשו לפרוש ממערכת החינוך , ובה בעת חלה ירידה ניכרת במספר הפונים ללימודי הוראה ; ההחלטה לצמצם את מספר המכללות האקדמיות לחינוך באמצעות איחוד בין מוסדות פגעה קשות בכמה מן המוסדות , שעתידם הפך להיות לוט בערפל ; הושתו קיצוצים מצטברים על מערכת ההכשרה להוראה שדלדלו את סגל 3 המכללות האקדמיות לחינוך והביאו להקפאת הפיתוח האקדמי והמקצועי שלהן . הפגיעה בכבוד המורה ובמוניטין המקצועי של המכללות האקדמיות לחינוך דרדרה את מקצוע ההוראה לשפל שאין דוגמתו דווקא בעת שהתעורר צורך לאומי לקדם את המקצוע ואת מסגרות ההכשרה שלו . הרפורמה שהציעה ועדת דוברת - כמו רפורמות שהציעו ועדות אחרות - הונהגה על ידי גורמים שאינם מומחים בתחום ההוראה וההכשרה להוראה . במסמך עמדה שחיבר צוות אקדמי מתחום החינוך בראשות פרופ' יצחק קשתי נכתב : "ביחס למבנה ולרמה של תכניות הלימודים במוסדות אלה [ המכללות האקדמיות לחינוך ולהכשרת מורים , [ וגם במסגרות להכשרת המורים של האוניברסיטאות , אנו סבורים שיש להשאיר זאת לבחינה של גופים מקצועיים , ואין זה עניין לעיסוקה של ועדת דוברת . " מסיבות אלו ואחרות לא הצליחו הרפורמות המוצעות לשמש מנוף לשיפור תדמית המקצוע . אדרבה , היתה להן השפעה שלילית מצטברת על תדמית זו - השפעה שכבר ניכרת במחסור הגובר במורים במדינה . ג'יימס קלדרהד סוקר את הרפורמות שהתחוללו בעשר מדינות ברחבי העולם בעשור האחרון של המאה ה 20 ומראה כי הרפורמות המצליחות תוכננו עם אנשי המקצוע , בשיתופם ובהסכמתם . לדבריו , לרפורמות כאלו , גם אם הן מחייבות את המורים להשקיע יותר ללא תגמול הולם , יש סיכוי רב להצליח . כך הוא כותב : אפשר אפוא לצפות שבמאמצים לשפר את איכות החינוך תהיה עדיפות עליונה לעניינים הנוגעים להכשרה להוראה ולתמיכה במורים ... ברוב מדינות המערב רק לעתים נדירות רואים בהכשרת . 3 מאמרי הספר נכתבו ברובם בעיצומו של הדיון הנרחב שהתעורר לאחר פרסום המלצותיה של ועדת דוברת , שסחף את הציבור ואת אנשי המקצוע . עובדה זו ניכרת בהתייחסות הבולטת בספר למסמך זה , שהפך מאוחר יותר לרלוונטי פחות . . 4 י' קשתי ואחרים , "הערות לדו"ח דוברת , " פנים 31 ( ינואר http : // www . itu . org . il / Index . asp 7 ArticIeID = 4839 & CatcgorylD = 749 & Page = 1 , ( 2005

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help