sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

פתח דבר חינוך טוב תלוי גס , אבל לא רק , באיכות המורים . טענה זו נכונה עתה יותר מתמיד , דווקא בעת שנדמה כי בזכות המידע הרב הנגיש כמעט לכול אפשר ללמוד ללא מורים , וכי מוסד בית הספר אינו מתאים עוד לשמש מסגרת חינוכית ולימודית לילדינו . התפוררות מערכות החברה לצד התמורות החברתיות כלכליות המתחוללות במדינות רבות , ובהן ישראל , מקנות משנה חשיבות לתפקיד המורה כאישיות מחנכת ומקצועית המנווטת את תהליכי הלמידה של התלמידים . בחלוף השנים נעשית ההוראה תובענית , מורכבת ודינמית יותר , 1 ואין לבחון אותה מבעד לעדשות הפשטניות של העבר . מתובנה זו נובע ששיפור איכות המורים איננו תוצאה של מהלך חד פעמי וחד ממדי , אלא הוא מהלך רב שלבי ורב ממדי המחייב ראייה רחבה וכוללת של מקצוע ההוראה . אלו הם הרכיבים העיקריים במהלך זה : ( א ) משיכת מועמדים בעלי גמישות , יכולת וכישורים גבוהים ; ( ב ) הכשרה ראשונית המבוססת על שילוב משמעותי של לימודים עיוניים והתנסות מעשית עשירה י ( ג ) קליטה תומכת בשדה של בוגרי תכניות ההכשרה , שתעודד אותם להמשיך לעבוד במקצוע ; ( ד ) טיפוח מקצועי מתמשך של המורים במהלך הקריירה שלהם . הספרות המקצועית הבינלאומית בשני העשורים האחרונים גדושה בדיונים בנושא רפורמות בחינוך , תכנונן וחקרן . רפורמות בהכשרה להוראה הן רכיב מרכזי וחשוב ביכולת לשפר את החינוך כולו , כפי שמציעים קנת זימפר וננסי האווי . לדעתם , שלושה תנאים הכרחיים לשיפור זה : גיוס מועמדים איכותיים להוראה , הכשרתם ושמירתם במערכת 2 החינוך . שלושת התנאים תלויים זה בזה י נוכל לגייס מורים טובים אם הבוחרים במקצוע יראו בהוראה עבודה מספקת ומפרנסה שמתנהלת בסביבה תומכת ; נוכל להכשיר טוב יותר מועמדים בעלי נתוני פתיחה איכותיים יותר ; ונוכל לשמור מורים טובים במקצוע אם הפרופסיה תזכה לתמיכה ציבורית נחוצה , המתבטאת בין השאר במשאבים פיננסיים . ההתמודדות עם אתגר זה מחייבת בראש ובראשונה הבעת כבוד והערכה כלפי המורים מצד הציבור , רשויות השלטון והתלמידים . נוסף על כך , היא מחייבת תנאי העסקה ושכר מושכים , שיוכלו להתחרות בתנאים המוצעים במקצועות אחרים בשוק התעסוקה , וכן הכשרה הולמת במוסדות בעלי יוקרה אקדמית . לבסוף , כדי שהרפורמה תהיה בת מימוש יש לשתף מורים ואנשי חינוך בתכנון מהלכיה . בשנים האחרונות לא התקדמנו לעבר מימוש התנאים ההכרחיים הללו בישראל , ולפיכך אין ביכולתנו כיום להתמודד עם האתגר של שיפור כוח ההוראה במערכת החינוך . מסוף שנות התשעים של המאה ה 20 נתונות ההוראה והכשרת המורים בישראל במצוקה קשה : פוליטיקאים , כלי התקשורת ובעלי עניין מחוגים כלכליים מאשימים את המורים בהישגים הנמוכים של התלמידים הישראלים במבחנים הבינלאומיים ; קובעי המדיניות במשרדי החינוך והאוצר משתלחים במורים ומקצצים שוב ושוב בתקציבים שנועדו להכשרתם ; תלמידים והוריהם תוקפים מורים מילולית ופיזית ; ועדות , לעתים במינוי עצמי , . 1 צ' לם , "הקדמה לדיון בבעיית תיאוריה של הכשרת מורים , " דפים , ( 2001 ) 32 עמ' . 150-132 Redesign and School Renewal . " Journal 01 ' Teacher Education 56 , 3 ( 2005 ) , pp . 266-271 N . L Zimpher , and K . R . Howey . "The Politics of Partnerships for Teacher Education . 2

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help