sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

אין תשובה מדעית מלאה על השאלה מדוע באותה חברה יש עשירים לצד עניים , ומדוע יש ארצות עניות לצד ארצות עשירות ומפותחות ; כמו כן אין תשובה על השאלה מדוע משקים נקלעים למשברים המתבטאים בשיעור אבטלה גבוה , בעוד משאבים כלכליים רבים נשארים ללא שימוש . עם זאת הכוס אינה ריקה לגמרי : יש למחקר בכלכלה הישגים לא מבוטלים , והם מסייעים להבנה של נושאים רבים . על כך בהמשך . מהי התיאוריה הכלכלית ? התיאוריה הכלכלית מנסה לבנות מודלים המתארים כיצד פועלת הכלכלה או כיצד פועלים חלקים ממנה . ככל תיאוריה , גם היא כרוכה בפישוט ניכר של הכלכלה שאותה היא מתארת . אמנם הפישוט הכרחי לבניית התיאוריה , אך כאשר מנסים לקשר בין התיאוריה למציאות אין לשכוח כי מדובר בפישוט . התיאוריה הכלכלית יוצרת מבנה בעל שני יסודות עיקריים . האחד הוא האופטימיזציה של כל פרט ופרט , והאחר הוא יחסי הגומלין בין הפרטים . התיאוריה מניחה כי לכל אדם יש סדר עדיפויות ביחס לתוצאות האפשריות , וכי הוא חותר להגיע לתוצאה בעלת העדיפות העליונה בעיניו . תיאור זה של פעולת הפרט כולל אפוא את שתי הנחות היסוד של הכלכלה שהוזכרו לעיל , רציונליות ואנוכיות . על פי שתי ההנחות הללו כל אדם ( או כל משפחה , כלומר משק בית ) פותר בעיה של מקסימיזציה וחותר להגיע למצב המועדף מבחינתו , או במילים אחרות למרב התועלת האישית . חשוב להבין כי בעיית המקסימיזציה עשויה להיות מורכבת ביותר , ולכן , לצורך פשטות הניתוח , ברוב הניתוחים הכלכליים מוצגת תת בעיה שלה . כך למשל כלכלני עבודה מתעניינים בהקצאת הזמן לעבודה ולפנאי , ואנשי מקרו כלכלה מתעניינים יותר בהקצאה של צריכה בתקופות זמן שונות . עם זאת הגישה תמיד דומה . בעיית הפרט פשוטה יחסית , ואולם הצגת יחסי הגומלין בין פרטים מורכבת הרבה יותר . המקרה הפשוט ביותר הוא יחסי הגומלין בשוק תחרותי , המוצגים בדיאגרמה המוכרת של ביקוש והיצע . אך יש גם יחסי גומלין אחרים חשובים לא פחות — בשוק לא תחרותי או במוסדות כלכליים כמו חברות מסחריות . מה קובע את ההקצאה בחברה מסחרית ? האם די לומר שהיא חותרת למקסם רווחים ? איך היא קובעת כמה להשקיע ? איך נקבעים בה יחסי הכוח והשליטה ? הדברים מורכבים עוד יותר כשמדובר בהקצאה ציבורית או קולקטיבית . לפי מה קובע ועד הבית את זמני ההסקה ? איך הוא קובע את רמת הניקיון הנדרשת בבית המשותף ? שאלות אלו נעשות כמובן מסובכות יותר כאשר מדובר בעיר ובמדינה : כמה חינוך על המדינה לספק , ובאיזו רמה ? כמה כבישים . 2 השימוש בלשון זכר במאמר נעשה מטעמי נוחות בלבד , והכוונה לגברים ולנשים כאחד .

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help