sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

המאות האחרונות לפני הספירה , בעידן של פילוג ומחלוקת , משקף מאבק בין זיכרונות היסטוריים חלופיים הקשורים במיתוס זה . הדיון עוסק ביחס בין ממשותן ההיסטורית של המגילות בתקופה של חילופי משמרות , מאבק ופולמוס , ובין המיתוס בדבר ספר , מספר וסיפור , השוזרים את העולם הנגלה בעולם הנעלם ומציעים היסטוריה חלופית של העולם היהודי בעת העתיקה . בחלקו הראשון של הספר אתאר את הרקע ההיסטורי להיווצרותה של ספריית המגילות ואסרטט את פניה הביבליוגרפיים של ספרייה וו , שלא תוארו עד כה לקורא העברי . בחלקו השני אעמוד על סיפור היווצרות הספרייה הכרוך במיתוס כוהני בדבר מקור הדעת , האמת , הדרור והצדק , הקשורים בראשית לימוד הקריאה , הכתיבה והחישוב , בשמירת מחזורי השבתות , השמיטות והיובלים המעוגנים בשבועה ובברית , וביחסי הגומלין בין הנגלה לנעלם המתועדים בספריית כתבי קודש . עוד אדון בתוכנה הייחודי המקודש של ספריית המגילות , שמקורו נודע משמים , בחלום ובחזון , בהתגלות ובנבואה , ובזיקתה המהותית של ספרייה זו למסורת לוח מועדי ה , ' מקראי קודש , מועדי דרור , ולמסורת המקומות שאלוהים שוכן ומתגלה בהם בתמורות העתים ומעבר להן . הדיון ייסוב על נסיבות השתלשלות הספרים מעולם המלאכים לעולמם של הכוהנים והלויים במסורת המגילות , ועל זהות הנוחלים , שוחרי הדעת , והמנחילים , המכונים ידעים , מלאכי קודש ואלוהי דעת . הדיון בכוהנים , בלויים ובמלאכים במגילות מדבר יהודה ובנוסחיהן המקבילים בספרות החיצונית קשור בזמן מקודש , במקום מקודש , בפולחן מקודש ובזיכרון מקודש , ובמהות קשרי הגומלין בין מישורים אלה . הגבולות בין מיתוס להיסטוריה אינם חד משמעיים כאשר מדובר בעבר הרחוק מרחק אלפי שנים , המיוצג בחיבורים אשר לפי המסורת הכוהנית מעוגנים במקורות השראה אלוהיים ומלאכיים . חיבורים אלה עוסקים באושיות התודעה ההיסטורית ובתשתיתה בעולם הסמוי מן העין , המכונן את הקדושה , את החוק , את הדעת , את האמת והצדק ואת ביטוים ביצירה הכתובה במסורת היהודית בעת העתיקה . קל וחומר שהבחנות אלה אינן חד משמעיות כאשר המיתוס וההיסטוריה כאחד משיקים למסורת המקראית , העשויה להיקרא כמיתוס מכונן ובהיסטוריה שהאל מתערב במהלכה , בעיני קוראים שונים בחליפות העתים . ההבחנות בין גבולות שבין מציאות היסטורית , הניתנת לחקירה ביקורתית אובייקטיבית לכאורה , ובין תודעה מכוננת מציאות , העולה ברוח היוצרת השוזרת בין דמיון למציאות , שהיא סובייקטיבית באופן בלתי נמנע , אינן פשוטות כל עיקר . שאלות רבות בדבר המציאות ההיסטורית של כותבי המגילות ושומריהן נשארו ללא הכרעה ברורה גם לאחר שישים שנות מחקר , אולם דבר אחד ברור לגמרי למקרא הממצא הכתוב - כותבים רבים ושונים , שכתביהם הגיעו אלינו במגילות קומראן , כתבו במגוון דרכי ביטוי יצירות מפעימות בסיפור ובשיר ,

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help