sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

והוא ישוב אליה ואל קיומה כבעבר . מתוך כך , נמצא שיש חובה להפיץ את לימוד התורה בקרב כל מי שצמא לו ; ואף על פי שכלפי חוץ לימוד כזה אינו יכול להיקרא ' לימוד המביא לידי מעשה , ' מכל מקום זה בהחלט לא לימוד עקר , שכן הוא מביא להכרת הדת , לחיבובה ולכיבודה . תפילתי , שמתוך כך במהרה יגיע בכל מרחבי ארצנו גם שלב קיום הדת במובנה המלא , שבו מתגלים מוסריותה ועמקותה . לימוד משותף של מי שמכנה עצמו דתי עם מי שאיננו מתקרא כך , הוא דבר חשוב בגלל סיבה נוספת : במציאות שבה ניכר מתח רב בין הזרמים השונים בעם , הלימוד בצוותא מאפשר למצוא מכנה משותף נוח . הלימוד מהווה מקום מפגש שאין בו רגשות שליליים והמתח לא בולט בו . השיחה שמתפתחת אינה עוסקת במה שמפריד ומפלג ; היא עוסקת בנושאי הלימוד , בדברים הקשורים לחיי השגרה של הפרט והעם ובשאלות שהן בעלות משקל לכל אדם בישראל . המפגש הלימודי מתרחש מטבעו על מי מנוחות ניטרליים , ומאפשר היכרות אמיתית בין הלומדים והיכרות עם המורשת המשותפת לכולנו . בדיון כזה , אפשר להימנע מהתנצחות שוודאי הייתה מתרחשת אלמלא היה הלימוד נמצא בתווך . כך ניתן , בקלות יחסית , לפעול במשותף בתחומים רבים שעליהם יש הסכמה . מפגש כזה מהווה ניגוד מפרה לשיח הציבורי כפי שהוא בא לידי ביטוי בכלי התקשורת ; שם בדרך כלל מתעצם המפריד ומתקבלת תמונה של שני צדדים שאינם מסוגלים לגשר על הפער ביניהם , וכמעט אף פעם לא עולה המכנה המשותף שהוא רחב מאוד ומאפשר את החיים זה לצד זה . בלימוד המשותף יש יתרון מסוים ללומד הדתי , שבדרך כלל מכיר טוב יותר את המקורות . אולם אין זה אומר שהאדם הדתי לא יכול ללמוד מחברו המכונה חילוני . נקודה זו אולי תפתיע במידת מה את הקוראים - לפעמים הלומד הדתי שמכיר את תבניות המחשבה המוכרות בעולם ההלכה וההגות היהודית , מנסה להכניס תבניות מוכרות אלו לתוך דברי חז"ל . אולם לא תמיד זוהי דרך החשיבה הנכונה , מכיוון שלפעמים דברי חז " ל מכוונים לעניינים אחרים . התשובות השגרתיות הרווחות בבתי המדרש עלולות לעתים לחסום צורות מחשבה שמצויות בדברי רבותינו , ואנו יוצאים נפסדים . לכן , לפעמים דווקא אדם שאינו אמון על הלכי הרוח והדעות המצויים בבית המדרש , רוחו משוחררת מאותם כבלים ; ואם אהבתו לחז " ל אמיתית וכנה , הוא יוכל למצוא את הנתיבים שנסתתרו עד כה מעינינו . מנגד , ללומד המכונה חילוני שאינו מכיר לעומק את תבניות החשיבה המוכרות של חז"ל , יש צורך בלומד הדתי על מנת שלא יבוא לידי מסקנה חפוזה מאמרה זו או אחרת , כאשר הוא אינו מכיר את

הוצאת ראובן מס בע"מ, ירושלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help