sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

אנו חוזרים , אם כן , לדילמה האם יש טעם בלימוד ללא העשייה . חז"ל מבטאים רעיון זה בצורה חריפה וחד-משמעית : "כל הלומד תורה שלא לעשות , נוח לו אילו נהפכה שלייתו על פניו ולא יצא לעולם " ( ירושלמי ברכות פרק א , הלכה ב . ( אולם חז " ל מעלים גם נקודה נוספת . כאשר אדם עוסק בלימוד תורה לא לצורך מניעים חיצוניים , כמו שררה , כבוד , רדיפת בצע וכדומה , אלא מתוך משיכה אמיתית - גם אם לא ניתן להסבירה - אורו של הקב " ה משפיע עליו . ניתן לראות את הדברים בדרשה הנמצאת בפתיחה השנייה למדרש איכה רבה . הדרשה מתייחסת לפסוק בספר ירמיהו ( טז , יא , ( המסביר את הסיבות לחורבן הארץ בימיו : ... " על אשר 7 גןב 1 אבותיכם אותי נאם ה' וילכו אחךי אלהים אחךים ןן-עבדום וישתחוו להם , ואתי עזבו ואת תורתי לא שמרו . " רבי חייא מעיר על כפילות בחלק האחרון של הפסוק , שכן אפשר להסתפק ב " אתי עזבו " ולכאורה אין צורך ב "ןאת תוךתי לא שמרו . " כדי להסביר כפילות זו , הוא אומר את הדברים הבאים : הלוואי אותי עזבו ותורתי שמרו - מתוך שהיו מתעסקין בה המאור שבה היה מחזירן למוטב . רבי חייא מדבר על האור המתגלה ועולה תוך כדי לימוד התורה . לדעתו , בכוחו של אור זה להחזיר את מי שנטש את הקב " ה בתשובה מלאה . אין כאן הסתרה מכוונת של הצד העוסק במצוות שבין האדם למקום , אלא שהתורה כשלעצמה , בכוח קדושתה והאור שבה , תוליך את הלומדים לקיום מלא של המצוות . תפיסה זו מנוסחת בבהירות בדבריו של רב הונא , המופיעים בהמשך המדרש : רב הונא אמר : למוד תורה אף על פי שלא לשמה , שמתוך שלא לשמה בא לשמה . בספרו 'עקבי הצאן , ' הרב קוק מדבר על עיקרון דומה . לדעתו , עזיבת הדת בדורות האחרונים לא באה משאיפה לחיים נטולי מחויבות וערכים ; כהוכחה לכך הוא מציין את העובדה שאותו ציבור שנטש את התורה , הראה מוכנות להקריב קרבנות לא מעטים למען אידאלים שהוא מאמין בהם . לדברי הרב קוק , ציבור זה עזב את התורה משום שראה בה מסגרת מגבילה וחסרת תוכן . במקומות אחרים בכתביו , הרב קוק מסביר מדוע התרחש תהליך קשה זה . היות והניתוק בין העם לתורה לא היה אלא טעות , הוא מאמין שמפגש מחודש , בלתי-אמצעי וישיר , בין הציבור החילוני והתורה , יוביל בחוגים אלו להבנה מחודשת של האמת המוסרית השלמה המצויה בה . מכיוון שמדובר בציבור השואף לחיים מוסריים , הרי שהוא יוכל למצוא בתורה מקור חיים ,

הוצאת ראובן מס בע"מ, ירושלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help