sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

ללמוד על מנת לעשות ללימוד התורה יש מטרה ברורה - באופן פשוט , תכליתו היא לקיים את אשר אנו מצוים . לכן , החוויה הנעימה בלימוד משותף עם מודי איננה נעדרת לבטים . לא פשוט לאדם דתי ללמד את מי שמראש אומר שלא בא עם כוונה לקיים מצוות , וללמוד עמו . שכן : "תלמוד גדול , שהתלמוד מביא לידי מעשה " ( קידושין מ ע " ב , ( וה'מעשה' הוא כמובן מילוי המצוות . כאשר אני מלמד בישיבה , מעבר לנעימות הלימוד , המטרה העיקרית היא להביא את תלמידיי לדבוק במצוות ולמלאן עד כמה שאפשר . חז"ל אומרים שלימוד תורה שאין בצדו קיום מצוות הוא מעשה עקר ללא תוצאות , ואת מאמצי הלימוד יש להפנות לאלו שרוצים ללמוד כדי לעשות ( ראו זהר פנחס דף ריח . ( לכאורה אפשר להתחיל ללמד אדם שאיננו מכיר בחיוב הקיום של הכתוב בתורה , את כל הנושאים הקשורים למעשים שבין אדם לחברו , תוך הנחה שהיכרות והזדהות עם כללי המוסר והחסד תמשוך את הלומד גם לעשייה . אולם גם דרך זו יוצרת בעיה , שכן אין זה נכון להפריד בין המצוות שבין אדם לחברו לבין אלו שהן בין האדם לבורא . שני טעמים לכך . הראשון : דרך שמתחילה בלימוד התורה , ובמודע היא מסתירה את הצד של קיום מצוות כגון תפילה והנחת תפילין , סובלת במידה לא מעטה מחוסר יושר . והטעם השני : חז " ל עצמם אינם מפרידים בין רדיפת החסד והאמת והבאת שלום בין אדם לחברו , לבין הלכות שבת וכשרות . קיים שוויון בין שני סוגי הערכים , הם מהווים מקשה אחת ואין להפריד ביניהם . את חייהם לחינוך ולהוראה ... אני נשאל פעמים רבות האם אני נמצא בתהליך של חזרה בתשובה . אני יכול לומר שהיכרות עם מקורות היהדות עושה אותי קשור בקשר אישי , הדוק יותר ויותר , עם העם היהודי , עברו ומורשתו . עבורי , כמי שרוב חייו השיל מעצמו , במודע ומתוך חוסר עניין , חלקים רבים מזהותו היהודית , וראה בעצמו 'אזרח העולם' המעוניין להשתלב בו שווה בשווה עם שאר בני האדם , הרי שזהו שינוי ניכר , משמעותי ומעניין מאוד . מודי ברודצקי , כפר ורדים

הוצאת ראובן מס בע"מ, ירושלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help