sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:5

פתיחה במשך מאות שנים למדו יהודים את מקורותיהם בחברותא , בזוג . הלומדים קוראים בקול , איש באוזני רעהו , מבקרים זה את דברי זה , לומדים ומלמדים זה את זה . התלמוד מעיד על מערכת היחסים המורכבת בין הלומדים , מערכת יחסים שאיננה תמיד קלה , גם אם הלומדים הם אב ובנו : "אפילו האב ובנו , הרב ותלמידו שעוסקין בתורה בשער אחד נעשים אויבים זה את זה , ואינם זזים משם עד שנעשים אוהבים זה את זה " ... ( תלמוד בבלי , מסכת קידושין דף ל עמוד ב . ( השם שבחרנו לספר 'ואם תרצה אמור' הוא תרגום מארמית של המונח 'ואיבעית אימא , ' המשמש בדיון של התלמוד הבבלי להצגת פרשנות נוספת . מונח זה הרווח מאוד בתלמוד , כמו המונח 'דבר אחר' בספרות המדרש , מעיד על התלמוד כעולם של פרשנות שאיננה מתמצה בדעה אחת , אך הוא גם נאמר בלשון של הזמנה שיש בה פתיחה של אפשרות נוספת : 'אם תרצה אמור . ' כותרת המשנה הפותחת במילה ' חברותא' מתארת את צורת הלימוד שבה נפתחת האפשרות הזו , כאמירה ממשית ומזמינה של אדם לזולתו , אמירה שנאמרת גם בתוך מערכת יחסים סבוכה שאינה מובנת מאליה : בתוך כל המחלוקות הללו אנחנו שומעים את קולם של חז"ל המזמינים אותנו , אם נרצה , לומר . בתשעה מאמרים העוסקים במדרשי חז"ל , אנו רוצים להעביר את תחושות השוני והאחדות - כל אחד בשפתו , לפי דרכו והבנתו , כפי שהן מתקיימות בלימודנו המשותף לאורך השנים . בעינינו , דווקא ההקפדה על שמירת הזהות השונה יכולה לתת לקורא עניין רב ונקודות למחשבה ולעיון . חילוקי הדעות , כמו גם ההסכמות , עולות מאליהן מתוך השורות ; כדי לא להיגרר לדיונים צדדיים , לא כל אי-הסכמה זוכה להתייחסות אך אין כאן מצב של 'שתיקה כהודאה . ' בכל המאמרים עשינו מאמץ גדול ככל יכולתנו והבנתנו להיות צמודים לחלוטין לטקסט ולהקשריו הרחבים בכל ספרות חז " ל , תוך שאנו מנסים , כל אחד על פי דרכו , להבין את המשמעות המוסרית והעניינית העולה מהמדרשים . על מנת שהמקורות שבהם אנחנו דנים בפרקי הספר יהיו מובנים לכל קורא , יהיה

הוצאת ראובן מס בע"מ, ירושלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help