sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

החדירו את דמותה של מרים לפטריארכט הנוצרי , כן החדיר פרנצי את דמותה של האם לפטריארכט הפסיכואנליטי . ב 1933 כתב פרנצי ביומן הקליני שלו : "היכולת והמוכנות לסבול הן ביטוי של נפש האשה [ ... ] תענוג האמהות הוא התענוג לסבול יצורים פרזיטיים המתפתחים באופן לגמרי אגואיסטי על חשבון גוף האם" . ( Ferenczi 1988 , 42 ) הוא טען שלצד האנוכיות הגברית , כדחף להשתחרר מן המתח והמצוקה , קיים הדחף הנשי לפיוס . במקום שפרויד שאף לשליטה על היצרים ורצה לחנך , ביקש פרנצי לפייס , לנחם ולהרגיע . בחייו היה פרנצי מנודה ומושפל על ידי הממסד הפסיכואנליטי , אך היום , שבעים שנה לאחר מותו , הוא זוכה להכרה מחודשת ואף לכינוי "אם הפסיכואנליזה , " כנגד "אבי הפסיכואנליזה" פרויד ( ברמן . ( 2003 גורמים רבים תרמו להתרחשותם של שינויים מרתקים אלה בתנועה הפסיכואנליטית . אחד העיקריים שבהם הוא רוח הזמן , אשר עיצבה דמות של אדם כוחני פחות , רגיש יותר , שאינו מחפש עוד אחר האמת המוחלטת , אדם 3 הזקוק לקבל ולהעניק אמהיות . תהליך זה מבטא את היציאה מן התפיסה הפאלו צנטרית והמעבר מעמדה פטרנלית לעמדה מטרנלית . בשיח הפסיכואנליטי של ימינו התגבשה התפיסה הרואה בדמות האם , ולחלופין בדמות המטפל ה"אמהי , " גורם מכריע להתפתחותו התקינה של האדם וליכולתו לאהוב ולהתמודד עם העולם . תפיסה זו מייחסת הפרעות נפשיות רבות להיעדרה של אמהות טובה דייה . ההקבלה בין הטיפול הפסיכואנליטי לטיפול האמהי נעשתה הדוקה כל כך עד שיצירת הפונקציה האמהית אצל מטופלים שאצלם פונקציה זו לוקה בחסר הפכה למטרה המרכזית של טיפולים פסיכואנליטיים רבים ( ראו מאמריהם של חיותה גורביץ' ויחזקאל כהן בספר זה . ( עם זאת , באשר למהותה של דמות האם או המטפל הפסיכואנליטי הדעות חלוקות . הפסיכואנליטיקאי עמנואל ברמן מתנגד לציפייה להתמסרות טוטלית של האם לילדיה או של המטפל למטופליו . הוא טוען שיש להבחין בין מסירות המותאמת לצורכי הילדים והמטופלים ובין ביטול עצמי או הקרבה עצמית . על פי תפיסתו , על הורים ומטפלים כאחד למצוא את הדרך לאפשר את צמיחת הילד או המטופל בלי לבטל את עצמיותם שלהם ( ברמן . ( 2004 עקב מרכזיותה של דמות האם כמעט בכל התרבויות מעמיסים על כתפיה ציפיות אינסופיות ומיתוסים רבים . מחקרים רבים מראים שהמתחים "אמהות טבעית" ו"אמהות נורמלית" טומנים בחובם גם הטיות חברתיות , מיתוסים , עמדות פוליטיות ודעות קדומות . עצם הגילוי שאין אמהות נורמלית אחת היה אמור לתמוך בנשים שהחליטו שלא ללדת או שלא למלא את התפקיד האמהי . 3 להרחבה ראו ברמן . 1997

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help