sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

זה עדיין אקטואלי בימינו , כפי שאפשר ללמוד ממאמרה של התיאוריטיקנית והפסיכואנליטיקאית הפמיניסטית ז'וליה קריסטבה , שמאמרה " ) "Stabat Mater" עמדה האם ( " דן ביחס בין אמהות לנשיות בדמותה של מרים . ( Kristeva 1985 ) מעבר כזה מן הגישה הפטרנלית לגישה המטרנלית יכול להתרחש הן בחיי הפרט והן בחיי הקולקטיב . בעשורים האחרונים התרחש בפסיכואנליזה מעבר הדרגתי מעין זה . הפסיכואנליזה נולדה מן המשבר בהגמוניה הגברית ( הפטריארכט ) והיתה סימפטום של משבר זה שבתוצאותיו ביקשה לטפל . תסביך אדיפוס , העוסק בהתפתחות הגבר , נעשה מטפורה להתפתחות האדם בכלל . רבות נכתב על גישתו השוביניסטית של פרויד ועל תפיסתו את האשה כגבר חסר , כ"נגטיב" של הגבר , כיצור נחות - גישה המעוררת עד היום התנגדות וזעם בקרב חוגים רבים , לא רק פמיניסטיים . בראשית ימיה של הפסיכואנליזה התאפיין הטיפול בחדירתם הסמכותית של רופאים גברים אל עולמן הפנימי של נשים מטופלות , אשר הוגדרו כהיסטריות . עובדה זו מלמדת בין השאר שמייסרי הפסיכואנליזה נמשכו למסתורין של הנשיות ושל האמהות . משיכה זו אמנם גרמה לפסיכואנליזה להתמקד בפתולוגיה הנשית , אך בה בעת גרמה לה לאמץ את "היסוד הנשי" ולהיות רכה , מפרגנת , גמישה ואמהית יותר . הקנון הגברי , אשר אפיין את העשורים הראשונים של הפסיכואנליזה התבסס על ה"שילוש , " כפי שמכנה אותו הפסיכואנליטיקאית ליזה גורניק , ( Gornick 1986 ) של "אינטלקט , חדירה ופירוש הדחפים . " אחרי שנות החמישים של המאה ה 20 נפתחו - בתיאוריה וכפרקטיקה כאחד - ערוצים נשיים ואמהיים יותר כלפי המטופלים , גם על ידי מטפלים גברים ( ראו מאמרו של שמואל ארליך בספר זה . ( שינוי זה מתבטא בין השאר במודעות לצורך להגן על חייהם של המטופלים , לדאוג שיאכלו את ה"מזוך המתאים להם , ליצור בעבורם סביבה מאפשרת ולעזור להם לאהוב . במאה שנותיה עברה הפסיכואנליזה שינויים רבים ביחסה לאמהות . פרויד ולאקאן הזהירו מפני הסכנות הכרוכות בהתקשרות לאם , למרות מהותה המיטיבה . דמות האם תוארה בדרך כלל כאובייקט שתפקידו לספק את צורכי ילדיה ולא כסובייקט העומד בפני עצמו ( ראו מאמרה של ענת פלגי הקר בספר זה . ( ברוב הזרמים של הפסיכואנליזה בת זמננו - פרוידיאניים , פוסט פרוידיאניים , קוהוטיאניים , ויניקוטיאניים ויונגיאניים - אפשר לזהות נטייה להשיב את דמות האם למקומה המרכזי מתוך הסכמה עם התפיסה שהעצמי הוא נשי . גם בקרב הפסיכואנליטיקאים הלקאניאנים , אשר במשך שנים רבות נשאו - ובמידה רבה עדיין נושאים - את דגל "חוק האב , " התרחשה תפנית מעניינת כלפי דמות האם . הפסיכואנליטיקאית לוס איריגארי , למשל , עוררה מהפכה כאשר הציעה להעריך מחדש את חשיבותה של דמות האם . ( Irigaray 1985 ) בין הקולות הראשונים שהאמינו בחשיבותה של האמהיות בולט קולו של הפסיכואנליטיקאי שנדור פרנצי . בהשאלה אפשר לומר כי כשם שהצלבנים

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help