sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

היא מתחילה בחיים הטרום לידתיים , שלב שבו הציפייה הפסיכולוגית הרגשית לאמהות מצטלבת עם היווצרותם של עובר ושל חיים חדשים , והיא מוסיפה למלא מקום מרכזי לאורך כל חיינו . מערכת היחסים עם אמנו עוברת טרנספורמציות רבות ומרתקות בהתפתחות של כולנו . יחס אמהי מיטיב ומותאם לצורכי הילדים הוא בעל חשיבות מכרעת להתפתחות האדם . עם זאת , הביטוי "בעצב תלדי בנים" ( בראשית ג , טז ) מבטא הכרה קדומה בעובדה שחוויית האמהות כרוכה גם בצער . מימי בראשית ועד היום נתפס מעמד האם כנושא עמו באופן אימננטי מצוקה , דילמות , פרדוקסים ורגשות מעורבים . למשל , בטרגדיה היוונית ט 7 יאד' מאת אוריפידס , הקנאה העזה של הגיבורה והזעם שלה כלפי בעלה מוחקים את ההבחנה בינו לבין ילדיה , והיא משתמשת בהם לנקום בו . ברומנים אנה קארנעה מאת לב טולסטוי ומאדאם כלנארי מאת גוסטב פלובר , הגיבורות הן אבטיפוס של נשים הנקרעות בין תשוקה למסירות לילדים ובין אהבה עצמית לאהבה לאחר . במחזה של הנריק איבסן בית ד'נ 7 ב 7 ת עוזבת נורה את בעלה ואת ילדיה מאחר שהיא רואה בהם מכשול העומד בדרכה לחופש ולרצון להיות סובייקט . מהתקופה הפרה פטריארכלית ועד ימינו נתפסת האשה האם כבעלת מהות דואלית : מצד אחד , היא יוצרת חיים ומספקת את כל הצרכים הראשוניים ; מצד אחר , ביכולתה להרוס חיים . ב 1932 כתבה הפסיכואנליטיקאית קארן הורני שהתשוקה שגברים חשים כלפי נשים מלווה תמיד בפחד למות ולהיעלם בתוכן . ( Homey 1967 ) הפחד מהאשה ניזון מן הפחד מהאם . האימה מהמסתורין שבאמהות חזקה כמו הפחד מהמסתורין שבטבע כולו . הפסיכואנליטיקאית ג'סיקה בנג'מין טוענת כי הידע שנרכש בעידן המודרני והפצתו בשדרות רחבות של האוכלוסייה ריככו את המיתוסים סביב ההולדה והאמהות , אך לא הפחיתו במאום את האימה מפני הכוח האמהי - אימה המפעילה אצל רבים פנטזיות ורגשות עזים . ( Benjamin 1995 ) בהקשר זה מעניין להיווכח שבמערב רצח נשים הוא על פי רוב רצח של 1 נשים שהן גם אמהות . כפי שעולה מעדויות של גברים שרצחו את נשותיהם , המניעים שהובילו אותם למעשה קיצוני זה היו על פי רוב זעם על שהאשה האם אינה מספקת את רצונם בתחום זה או אחר , פחד להיעלם בתוכה , קנאה על שהיא מעדיפה את הילדים , או אכזבה מכך שאין היא נענית לציפיות ולמשאלות ראשוניות שלהם . אין כאן כוונה לפשט תופעה מורכבת כל כך אלא להדגיש כי אחד הגורמים המרכזיים לרצח נשים הוא הזיהוי בין האשה לאם , אי ההכרה במעמדה העצמאי של האשה וראייתה ככלי שרת של הגבר . . 1 מנתונים של "הרשות לקידום מעמד האישה" במשרד ראש הממשלה עולה כי 90 % > מהנשים שנרצחו באוכלוסייה היהודית בישראל הן אמהות , ואילו באוכלוסייה הערבית בישראל רוב הנרצחות הן נשים רווקות .

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help