sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

ליישם אותן דרושים מדענים , בסופו של דבר מדובר בהכרעות ערכיות ותרבותיות בשאלות כגון : מהי מערכת היחסים הרצויה בין הכסף לבין האדם ? כיצד מכוננים חברה ראויה עם בסיס כלכלי איתן ? האם להשקיע בפיתוח טכנולוגיות חדשות או בניצול נכון יותר של הקיימות ? עד כמה להרחיב את התעשייה וכיצד לשמר את הסביבה ? האם לחנך להישגיות מתוך תחרותיות או מתוך הדדיות ? לא צריך להיות מדען בכדי לענות על שאלות כאלו , צריך להיות מדען רק כדי לבנות את המודל שיאפשר ליישם את התשובות להן . מצד שני , אין להמעיט בערכו של החלק המדעיאמפירי שבמחשבה הכלכלית המסוגל לספק הסברים מעמיקים לתופעות חברתיות , להציע כלים להנעת תהליכים חברתיים ואף לספק כלים אמינים לחיזוי במקרים מסוימים . עולם הערכים הכלכליים משלב שאלות יסוד של יחסי אדם וחומר , ושל יחסי אדם ואדם . הנחות היסוד של מדע הכלכלה כיום קרובות לאלו של הפילוסופיה התועלתנית שנוסחה באנגליה בסמוך לראשית כתיבתו של אדם סמית . ' מאוחר יותר גובש שיח חלופי בדמות הסוציאליזם-קומוניזם , המשמש עד היום כמוקד משיכה רדיקלי . כבר למעלה ממאה שנה ניטשים ויכוחים בין הליבראליזם לסוציאליזם לצורותיו , אך נראה ששתי העמדות הביאו אותנו למצבים שקשה לקבלם . היישום הקיצוני של הקפיטליזם הביא , לצד הפיתוח המואץ , גם לניכור , לניצול של חולשות הזולת בכדי לנשלו , להרס סביבתי ולמירוץ חיים מטורף שאין אנו יודעים לאן הוא מוביל . הקומוניזם מצדו הצריך משטר טוטליטרי חמור , והביא לסיאוב של מדינות שלמות . כיום מנסים רבים למצוא דרך ביניים בין שתי תפיסות אלו , ואנחנו מבקשים להניח שתיתכן דרך נוספת , אחרת . מעל כל זה ברצוננו לפרוש את השאלה המרכזית בה אנו מבקשים לעסוק , והיא מה יש לעולם המחשבה והתוכן היהודי לומר על כל הסיפור הזה ? האם כל אמירתו לגבי הכלכלה מתמצה בצדקה ודיני ממונות ? אלו דברים עצומים בפני עצמם , אין ספק , אבל יכול מאוד להיות שנגלה שלעולם התוכן היהודי יש עוד כמה דברים ללמד אותנו ואת העולם המודרני , על הבנת אופני הפעולה השונים של המערכת הכלכלית , על ניהולה של כלכלה נכונה וצודקת ועל מקומם של האדם והתרבות ועיצובם בתוך

הוצאת ראובן מס בע"מ, ירושלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help