sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

הרוחנית שייסד הבעש"ט ולאורה הדריך את תלמידיו , שואפת לאיחוד משיחי בין הרוחני לגשמי , בין העולמות הגבוהים לעולמות הארציים , איחוד המבוסס על תיקון מידות ועל רצון לאפשר לכל איש להשתתף בעשייה רוחנית בדרגה המתאימה לו , איחוד המהווה את 'סוד הדעת . ' תוכן הספר החלק הראשון מהווה הקדמה נרחבת המתארת את דמותו של הבעש"ט . נפתח במעט מהביוגרפיה שלו , על זיקתו לקהילתו , תלמידיו ולמקום מושבו . נמשיך בהרחבה בתיאור תפיסתו המשווה את יחסי האדם עם בוראו ליחסי בן לאביו , תפיסה המדגישה את הקשר הראשוני ביניהם , ומנוגדת לתפיסה הרואה את יחסי אדם ובוראו מזווית מרוחקת יותר של עבודת עבד את אדונו . נושאים אלו נדונו בהקשר ליחסו של הבעש"ט לתורת הקבלה וניסיונו לתרגם את מושגיה , מתפיסה ממשית של המציאות למערכת מושגית נפשית , הקשורה לתפקידו של האדם , לקרבתו לבוראו ולדרכי תיקונו של העולם הארצי . החלק השני מרחיב בתיאור תופעת השבתאות במאה הי"ז , ובעיקר בגלגולה האחרון בימי הבעש"ט ובתחום מושבו , בדמות הפרנקיזם שפעל בגליציה במאה הי"ח . נדון בשורשיהן הרוחניים של תופעות אלו ובמשמעותן ההיסטורית והחברתית . נסביר את הדימיון שבין התנועה השבתאית בכלל ובגלגולה הפרנקיסטי בפרט , ובין הניהליזם הניטשיאני , שנותן את אותותיו הקשים להתמודדות גם בימינו . לאחר מכן נעסוק בזיקתו של הבעש"ט לתופעה זו בסביבתו ובניסיונו להתמודד , בצורה רוחנית , עם השפעותיה והשלכותיה הרוחניות והציבוריות . ננתח את ניסיון התיקון לתופעות אלו , בהסתמך על מקורות חסידיים ומקורות נוספים המשקפים את התמודדותו של הבעש"ט עמן , ואת יחסו הביקורתי לעימות החריף שפרץ בין החבורה הפרנקטיסטית ובין הקהילה היהודית בזמנו . החלק השלישי שהוא עיקר הספר , הוא הצגה מסודרת של הגות הבעש"ט : הצגת יחסו לתהליך התיקון , המשיחיות , שדרכה יגיע העולם לתיקונו העמוק והשורשי ; והצגת יחסו לתורה ומצוות , תפילה ותיקון המידות הפגומות .

הוצאת ראובן מס בע"מ, ירושלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help