sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
From:  > מסע הנשמה > הקדמה

Page:12

היווסדה ועד ימינו כיהנו בחסידות חב"ד שבעה נשיאים . אלה עסקו בבירור עקבי של שאלת מעמד נשמת הצדיק לאחר הסתלקותו . דיונם בנושא מקפל בתוכו את עקרונות היסוד של המחשבה החב"דית . ששת הנשיאים הראשונים רואים במעמד נשמת הצדיק אחר הסתלקותו עיקרון תיאוסופי חשוב ביותר , ורמי'מ , הנשיא השביעי - על אחת כמה וכמה . רמ"מ הרבה לעסוק בנושא זה , המהווה חלק בלתי נפרד ממשנתו המיסטית . בתקופת כהונתו כנשיא כינה רמ"מ את חותנו וקודמו בתפקיד , הריי"צ , 'נשיא דורנו' - המנהיג את חסידיו בעולם העשייה 'ביתר שאת וביתר עוז' וזאת דווקא לאחר הסתלקותו . ניתן לומר שתפיסת רמ"מ את מנהיגות חותנו היא רפלקסיבית , מכיוון שרמ"מ בעצמו נתפס על ידי חסידיו כנשיא הדור , בחייו הפיזיים , וביתר שאת גם לאחר הסתלקותו . תפיסת הצדיק כנשיא אפילו לאחר הסתלקותו , נושאת השלכות אקטואליות רבות מפני שרמ " מ לא העמיד אחריו יורש , מצב ללא תקדים בתולדות חסידות חב " ד . בחלקו האחרון של הספר תנותח תופעת ההילולה , בחסידות חב"ד ובאופן כללי . ניתן לראות בהילולה על הסתלקות הצדיק , מימוש קונקרטי בעולם הזה של תפיסת עליית הנשמה . ההתרחשות בהילולות של הצדיקים השונים מהווה מימוש מעשי לתפיסה המסרבת לראות בכלות הגוף את קץ החיים , ואדרבה , רואה בהסתלקות הנשמה תחילתו של תהליך התעלות והתגברות . ההתרחשויות השונות בהילולה נותנות ביטוי מעשי לתפיסה תיאורטית זו במגוון צורות . ארבעת נשיאי חב"ד הראשונים דנו במושג 'נשמת הצדיק לאחר הסתלקותו' תוך התמקדות בהיבטים העיוניים של עלייה זו . במשנתו של הנשיא החמישי , ר' שלום בר ( להלן : רש"ב , ( ניתן להבחין בניצני הפרגמטיזם החב"די , פרגמטיזם המתפתח במשנתו של ריי"צ ומגיע לשיא בשלותו במשנתו של הנשיא השביעי , רמ"מ . כקודמיו , רמ"מ התעמק במשמעות הרוחנית של עילוי נשמת הצדיק , אולם זו נתפסה בתודעתו כתנאי הכרחי אך לא מספיק להבנת מושג ההסתלקות . לאורך כל כתביו מתגלה רמ"מ בכפל פניו - משמר ומחדש , כורך סודות עליונים בפרגמטיזם . הוא מעלה על נס את משמעותו הרוחנית והאקטואלית של המעשה האנושי , ורואה בו תנאי לשלמות תהליך עליית הנשמה . התעלותה של נשמת הצדיק

הוצאת ראובן מס בע"מ, ירושלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help