sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
From:  > מסע הנשמה > הקדמה

Page:11

שראשונים כאחרונים , רציונליסטים ומקובלים , מעצימים את נצחיות הנשמה בפירושיהם לפסוקי התורה , ונרחיב בנקודה זו בפרק הראשון בדיון על התפתחות תמונת האדם מן המקרא ועד לקבלת האר"י . בספרות הקבלה והחסידות המילה 'הסתלקות' ולא 'מוות ' מציינת את אפיסת חיות הגוף הפיזי . עובדה לשונית זו קשורה עמוקות לתפיסת הנשמה כנצחית . ההגדרה המילונית למילה 'הסתלקות ' היא עזיבה , התרחקות , אפיסה , פטירה או מוות , בעיקר של אדם גדול . לעומת זאת , במחשבת הסוד היהודית מוגדרת ההסתלקות בהתעלות וברוממות . הגדרת ההסתלקות באורח חיובי יונקת את חיותה מתפיסת הנשמה כנצחית , וככזו שחוקי ההתהוות והכיליון של עולם החומר אינם חלים עליה . תפיסה זו מהווה את הנחת היסוד העומדת בבסיס הספר כולו . כאמור , סיום תפקידה של הנשמה בתוך ההווייה הגשמית נתפס בסיומו של פרק אחד , וכראשיתו של פרק אחר , שבבסיסו עומדת הדינמיות המאפיינת את תהליך עליית נשמתו של האדם בכלל ושל הצדיק בפרט . התהליך עצמו מתואר בספרות החב"דית לדורותיה באמצעות מגוון מושגים ודימויים , המציירים תהליך מורכב ומרתק בו נשמת הצדיק שואפת לשוב לשורשה העליון וחווה אחר הסתלקותה מן העולם הזה מהלך אקטיבי של התעלות אין קץ עד רום המעלות . זהו מהלך דיאלקטי שתכליתו השגת 'זיו השכינה , ' שהוא העונג העליון , והשגת 'רזין דאורייתא ' - סודות פנימיות התורה שלא ניתנים להשגה בעולם הגשמי . מורכבות תהליך עליית נשמת הצדיק מתבטאת בהיותו אחיד ואינדיווידואלי , סופי ואינסופי כאחת . מבנה העלייה הוא אחיד , ונשמתו של כל צדיק עוברת מגן עדן התחתון , דרך ההזדככות בנהר דינור , אל גן עדן העליון על ריבוי מדרגותיו ; אך השגותיה של הנשמה הן אינדיווידואליות ומותנות במעשיה בעולם הזה . מחד , נשמת הצדיק מממשת את ייעודה ומשיגה את זיו השכינה - וזהו הקוטב הסופי של המהלך ; אך מאידך , בו בזמן קיימים "רבוא רבבות מדרגות עד אין קץ ושיעור ולכן אין להם מנוחה " - וזהו הקוטב האינסופי של המהלך . במהלך הקריאה נתוודע לקיומה של התפתחות פנימית במעמד נשמת הצדיק אחר הסתלקותו בהגותם של נשיאי חב"ד , ובמיוחד בהגותו של רמ"מ ; ביטויה של התפתחות זו נושאים אופי עיוני ומעשי כאחד . מיום

הוצאת ראובן מס בע"מ, ירושלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help