sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

במחשבה מאוחרת לאחר שש שנות מלחמת גייהאד נגד המדינה היהודית , חפצים כעת רוב היהודים הישראליים , ובצדק , בהיפרדות מהפלסטינים ולא בקשר אינטימי עמם . אבל ספר זה מתאר דווקא מסע חיפוש של אדם ישראלי יהודי יחיד אחר אינטימיות רוחנית עם שכנינו המוסלמים והנוצרים . לא במקרה המסע המתואר כאן התרחש לפני פרוץ מלחמת הטרור בספטמבר , 2000 בתקופה שבה היה אפשר לקוות לשינוי . אך מאז , התמקדה עבודתי כסופר וכעיתונאי בכתבי עת ובפרסומים הזרים בעיקר בהגנה על ישראל מפני המתקפה האנטי ציונית ההולכת וגוברת עליה . על רקע השנאה החריפה כלפי ישראל שמקורה בחלקה גדול בעולם המוסלמי , אני מרבה לתהות מה ערכם של המפגשים שניהלתי עם פלסטינים מוסלמים , שהשתייכו בדרך כלל לכת המיסטית הסופית אשר איננה מייצגת את האיסלאם הפלסטיני ברובו . אז מה אם רקדנו יחד במסגד , אפילו בתוך מחנה פליטים בעזה ? קריאה חוזרת בספר זה שיצא לאור לראשונה בארצות הברית בשנת , 2001 מבלבלת אותי לעתים , כאילו אני קורא חוויות של אדם זר . אולם כשאני מפסיק להיות עיתונאי שנזקק לשיפוטיות ולפיכחון פוליטי וחוזר להיות מבקש דרך רוחני שנזקק לאמונה ולהקשבה , אני נזכר שישנה גם מציאות אחרת . הרי חוקי האמונה פועלים אחרת מחוקי הפוליטיקה ; במציאות הרגילה , קובעים המספרים והנתונים בשטח , אך כפי שההיסטוריה של הדתות מוכיחה שוב ושוב , אלוהים לא זקוק להמונים על מנת לחולל שינוי רוחני , אלא רק לכמה בודדים הנחושים להוות כלים המשרתים את הרצון האלוהי . במסעותיי לנצרות ולאיסלאם בארץ פגשתי אנשים ששאפו להיות כלים כאלה , ונוכחותם כאן נותנת בי תקווה שאלוהים ימצא את פתחי החדירה שלו למציאות הנואשת שלנו . המסע שלי היה במהותו ניסוי במה שניתן לכנות 'מונותאיזם רדיקלי . ' המסקנה הסופית של המונותאיזם עלולה להפחיד בכוללנות הבלתי מתפשרת שלה : אם אלוהים הוא כאמת אחד , וכל הבריאה היא השתקפות של אותו רצון אלוהי אחד - אזי , לפי הטענה המיסטית , הכול מתקיים בתוך אותה ישות , וכל פרט בבריאה מהווה בעצם תא ב'גוף' האלוהי . האדם מעורב בכל הבריאה ואין דבר חי שהוא אינו חלק ממנו . משום כך כל אהבה היא בסופו של דבר אהבה עצמית , וכל שנאה היא שנאה עצמית . עבור המונותיאיסט הרדיקלי , אמפטיה היא מצב הקיום היחידי האפשרי : אחדות אנושית איננה מושג פילוסופי או הכרח מוסרי אלא היא עובדה פשוטה . הלוואי שהייתי יכול לומר שזכרתי גישה זו במהלך העימות המר עם שכנינו . במקום זה חשתי כי הייאוש שלי , שנבע כתוצאה מבגידתה של המנהיגות הפלסטינית בשלום ומתרבות המוות שהשתרשה בחברה הפלסטינית - גרם לי רק לחפוץ להיפרד מהצד

מכון שלום הרטמן

כתר ספרים (2005) בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help