sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

האומנם יש בכוח הממצא הארכאולוגי לבטל את הנתונים ההיסטוריים המובאים בתנ"ך ? שאלה וו מעסיקה רבים מלומדי התנ"ך . אולם בשל גישת כמה ארכאולוגים המתנכרים לתנ"ך , חלק גדול מהם מתעלם מן הארכאולוגיה ואילו חלק מהארכאולוגים משתדל להתעלם מן המקרא , ואינו מזכיר או מצטט פסוקים מן התנ"ך גם במקומות שהדבר מתבקש . הנתק שנוצר בין שני התחומים שפעם השיקו והתחברו זה לזה , מתרחב והולך . קבוצת החוקרים המכונה 'שוללי המקרא' או 'מכחישי התנ"ך' כורתת למעשה את הענף שעליו היא יושבת , שהרי עיקר ההתעניינות בארכאולוגיה של ארץ-ישראל נובעת מהרצון לחשוף ולהבין את התנ"ך טוב יותר . התנ"ך הוא שקושר את היהדות כמו גם את הנצרות לאתרים הארכאולוגים בארץ-ישראל . ארכאולוגיה מקראית ללא מקרא , היא עוד ענף בחקר תרבות האדם המעניין אנשים ספורים בלבד . האם הדבר מחויב המציאותי חיבור זה בא לבדוק בכלים ארכאולוגיים באיזו מידה קיים עימות בין המקרא לבין הארכאולוגיה . בנושאי תואר דוקטור בארכאולוגיה מטעם אוניברסיטת תל אביב ובהיותי מורה לגאוגרפיה ולתנ"ך , אינני סובר שקיימת סתירה מהותית בין שני התחומים . לא התגלה שום ממצא בעל משמעות המצביע על סתירה כלשהי . להפך , דווקא המחקרים בשנים האחרונות מחזקים את הקשר בין הממצא החומרי שהתגלה בשנים האחרונות למקרא . נדמה שהבעיה נובעת , מפרשנות שגויה של הממצא הארכאולוגי , לעתים הדבר נובע ממגמתיות של החוקר , שאף נכון להתעלם מנתונים ארכאולוגיים , כדי לבסס את פרשנותו ואת תפיסת עולמו . במוקד הספר יעמדו תולדות הרי יהודה - מרכזו של עם ישראל כמשך דורות רבים , החל מ'תקופת האבות' ועד לחורבן הבית הראשון . החלק הראשון יוקדש לארכאולוגיה בלבד . הוא יסקור את הממצאים הארכאולוגיים בהרי יהודה , ויתבסס על עבודת הדוקטור שלי המסכמת עבודת שטח מרובה שביצעתי ברחבי הרי יהודה , וניתוח מחקרים של חוקרים אחרים בתחום . השתדלתי לא להעמיס פרטים רבים מדיי מתחום הקרמיקה והארכיטקטורה , כדי שלא להכביד על קורא מן השורה שעלול להישאר מתוסכל כמי שמרוב עצים אינו רואה את היער . ואף על פי כן עשויים הנתונים הארכאולוגיים והגאוגרפיים המפורטים לתרום לכל הרוצה להעמיק עד ליסודותיו של המחקר הארכאולוגי . נתונים אלה מבססים את טיעוניי במגוון הנושאים המוצגים בכל חלקי החיבור ( עם זאת , אם ירצה הקורא , ידלג על חלקו הראשון של הספר וייגש ישירות לחלק ב , ' שממנו ואילך מודגשים האופי ההיסטורי ונקודות המגע בין הארכאולוגיה לתנ"ך . (

הוצאת ראובן מס בע"מ, ירושלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help