sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:5

בשיטה האחת או האחרת אלא שאמת המידה להיסטוריה היהודית , כפי שהגדרנוה זה עתה , איננה בפילפולי היסטוריונים . היא קיימת בנפשו של ההיסטוריון ולא במוחו . באשר להיסטוריה יהודית , המחלוקת איננה בין האירוע לבין המבנה אלא בין האובייקטיבי לסובייקטיבי , בין האי מעורבות הנוצרת כתוצאה ממצב מוחצן לבין נקיטת עמדה הנובעת מבפנים . ספר זה יכול להיכתב רק על ידי יהודי . יהודי המחובר להיסטוריה של היהודים ולתורת היהדות . סבורני שכך הוא גם לגבי דתות אחרות ; וכשם שלהבנת הבלשנות , הפסיכואנליזה והפילוסופיה פונים למומחים : בלשנים , פסיכואנליטיקנים ופילוסופים , בקצרה אלה השרויים בתוך התחום הנדון , כך גם על הדתות להיות מוצגות על ידי מי שהם המומחים האמיתיים בהן ואלה אינם היסטוריונים , תיאולוגים או פילוסופים — בלי קשר למומחיותם המדעית — אלא הם אלה הנאמנים לדת הנדונה . להיסטוריה היהודית יש מאפיין בלעדי בין שאר ההיסטוריות , בעת ובעונה אחת היא בתוך הזמן ועל זמנית , מוגבלת במרחב ועל מרחבית . היא סבה סביב ציר מרכזי : ארץ ישראל , פלשתינה , ונוסקת ממנו אל ארבע כנפות תבל . היא סבה סביב רגע אחד : העכשווי , וגולשת ממנו קדימה ואחורה לארבעת ממדי הקוסמוס . וזוהי בדיוק הגדרתה העיונית של היהדות . אמונה דתית יהודית עולה בקנה אחד עם ציונות . אברהם היהודי הראשון היה ציוני : הוא עזב את הגלות באור כשדים ו"עלה" לארץ המובטחת לו ולזרעו היהודי . המשיח , היהודי המוחלט , יהיה ציוני r הוא יצא מן המקום הבלתי ידוע , האי שם של גלותו ( השמים ? שערי רומא ? אלה הם אחדים מן השמות המוצעים על ידי המסורת היהודית ) על מנת "להתגלות" בארץ הקדושה , בציון . מחבר הספר , הנמצא באיזו נקודה על הקו המוביל מאברהם למשיח , אינו יודע אם היא סמוכה יותר לאחד או לאחר ואם כברת הדרך שנעשתה קצרה או ארוכה מזו שיש עוד לעבור . ידוע לו בבירור שבהיותו יהודי

הוצאת ראובן מס בע"מ, ירושלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help