sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:4

אלא שהקשר שבין יהדות ליהודים הינו גם קשר קיומי וכאן יתכן מפתח מזוייף , שלישי , המבקש להגיע אליהם מחוץ לממשי בהיסטוריה . יהדות ויהודים ללא היסטוריה דת מוגשמת בקהילה : הרי לנו נושא ראוי למחקר בדיוק כמו שפן נסיון , דג באקוואריום , חיידק במבחנה . ניתן לפרוס פרוסה , לבדוק באמצעות מיקרוסקופ , דיאגרמות , סטטיסטיקה כדי לבחון את מצבו של אותו מדגם , בידיעה שהוא לא נולד היום ולא ימות מחר : כיוון שהמוסכמה המדעית מבקשת שנוכל לבדוק אותו במצבו הנוכחי , כביבול אין ערך או כל ענין בהתפתחותו בעתיד . ובכן , בהיסטוריה יש יסוד חיוני לגבי הישות יהדות יהודים והוא איננו מקרה . אין להפריד ישות זו מן העבר הווה עתיד , תהא נקודת התצפית אשר תהא , קדימה או אחורה . יהדות ויהודים נושאים עמם , בקירבם , רצף כמותי ואיכותי של אירועי עבר ושל אירועים עתידיים רבים , בלתי צפויים אך גם בלתי נמנעים . במלים אחרות : המפתח ליהדות חייב להיות נבואי שכן הנביא הוא ( בלשונו של ארנסט בלוך ) "הנווט" של ההיסטוריה והאוטופיה , של מציאות מה שחוו בעבר וחווים בהווה ושל התקווה , המציאותית לא פחות , לעתיד לבוא . היהדות הינה בצומת של מה שהיה ומה שיהיה . היסטוריה ללא מעורבות פנימית בימינו , כשאומרים היסטוריה , נכנסים לעימות מתודולוגי בין חסידי ה"מאורע" לבין הסטרוקטורליסטים . בשנים האחרונות התפרסמו ספרים רבים בהיסטוריה של היהדות או של היהודים

הוצאת ראובן מס בע"מ, ירושלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help