sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:3

ומעבר ליסוד הדתי , הפנימי אך המצומצם , בלב ליבו של גלעין דתי זה שוכן היהודי . המבוא ל"זהות יהודית" אינו מצומצם אפוא לפן הדתי והתיאולוגי . הוא יהיה גם אנתרופולוגי וסוציולוגי . אין יהדות בלא יהודים . יהודים בלא יהדות תוך המנעות משגיאה , ניתן להכשל בטעות הפוכה , הווה אומר לספק מפתחות להכרת היהודים בלי קשר ליהדות . הטעות הראשונה היתה נפוצה במאה התשע עשרה כשהושם דגש על המהות הדתית הטהורה של היהדות בעוד שהיהודים הופיעו כיחידים , המשתייכים לאותה קהיליה דתית — עד שהתחולל המהפך , מאז אושוויץ ועד להקמת מדינת ישראל , שבו נעלמה היהדות מן הבמה האינטלקטואלית ופינתה את מקומה ליהודים . מן התיאולוגיה אנו עוברים לסוציולוגיה לפיכך נוצרה מערכת שלמה של מונחים להדגיש כי שוב אין לדון ביהודי בקשר ליהדותו אלא ביהודי שהוא כולל משהו אחר , שונה מיהדות : יהודיות , ישראליות , ציונות ומה לא ... תגובה טבעית להגזמה טומנת בחובה סכנה ? היא עצמה הולכת ומתעצמת עד להפרזה ההפוכה , עד כי נוטים לשכוח שהיא עצמה נוצרה כתגובה , כהד לדבר מה קיים ואשר כל מה שנדרש הוא בעצם רק לשרטט את תחומיו . ודאי שאין להשליט את התיאולוגיה של הכרת היהדות אך גם להשלטת הסוציולוגיה אין כל יתרון . היהדות והיהודים משולבים זה בזה , רוצה לומר , מעצם מהותם . הם בלתי נפרדים מעצם קיומם ההדדי ויחסיהם ההדדיים . המפתח חייב אפוא להתאים לאחדות של תורה ושל חברה בתוך אחדותם המהותית .

הוצאת ראובן מס בע"מ, ירושלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help