sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

, 1933 שנת עלית השלטון הנאצי בגרמניה , שנה אשר בה התחולל באישיותו של קרל וולפסקהל שינוי ערכים מוחלט , "תשובה" חודרת עד התהום , חזרה מההתבוללות והטמיעה אל מקורות היהדות ואל חיים יהודיים טהורים , התלויים מאז ועד יום מותו , בדו שיח שניהל האלהים עם איוב "מן הסערה" ( איוב , לח , א , ( דו שיח מלא וגדוש סימני שאלה . והפרט המעניין והמפתיע : את ההדים השיריים הראשונים של תמורה זו בחייו של וולפסקהל אנו מוצאים בקובץ שלו "הקול מדבר , " שיצא לאור באוקטובר 1933 בהוצאת שוקן בברלין , — אלא שחסרים שם החרוזים שהבאתי בתרגומם העברי . חרוזים אלה לקוחים מקטע מוקדש ל"קרל המדבר לישראל ביום הכיפורים" שאנו מוצאים רק במהדורה שניה של "הקול מדבר , " שיצאה לאור בחורף , 1934 שלושה חדשים אחר המהדורה הראשונה . כאילו שכח וולפסקהל את הדומיננטי ! בשירתו ומיהר לתקן את המגרעת , כאדם החוזר אל שדהו לאסוף את עומר השכחה ... תוספת זו של השאלה הנובעת מקולו של יום הכיפורים מהווה השינוי היחיד בין שתי המהדורות , בין שני השלבים בפרקי חייו החדשים והמחודשים של המשורר היהודי , המותקף על ידי המאורעות הטרגיים של שנת . 1933 אי אפשר לקרוא היום את שתי המהדורות של אותו הקובץ , שמלאו לו כעת ארבעים שנה , בלי להרגיש שיש כאן לפנינו מעין אינטואיציה נבואית על חשיבותו של היחס הקיים בין עצם יום הכיפורים ובין הקו הנצחי שבגורלו של עם ישראל . כאילו קורא אלינו המשורר מתוך השירה שלו : "אל תשגו כמוני ! אל תחשבו שברשותכם לעצום עיניכם לנוכח התופעה אשר שמה "יום הכיפורים" ... אם באמת יש קול הקורא לישראל , הרי אי אפשר להבין משמעותו של הקול — במקרה שיש לו משמעות — אלא מתוך קריאתו אליכם ביום הכיפורים " ! ... * אכן , שתי פנים לתשובה מזעזעת , לחלחלה המביאה הביתה את היהודי התועה והנבון בדרכו , הכלוא במשבר . א ) החלחלה האופקית , ההתקפה הבאה עליו מן האדם , מחברו , מן ה"אנטי שמי" לכל גווניו המרובים . דוגמה לתשובה אופקית היא חזרתו של תיאודור הרצל להכרתו כיהודי בשמעו את זעקות ההמון הצפרתי "הרגו את היהודי " ! בעת שהורידו מדרגתו את ה"בוגד" אלפרד דרייפוס בפאריס בשנת . 1895 מאז

הוצאת ראובן מס בע"מ, ירושלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help