sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

נעמיד אנו דברים בעלמא , דברים של מה בכך ? האם נרכין ראש לשעיר לעזאזל ולא נביא בחשבון , שדוקא למול יום הכיפורים מוזמנים אנו להביא בהיסטוריה את נוכחותו של "השעיר לה "' —יהיה העימות ביניהם אשר יהיה , התנגדות נצחית או תקבולת שבאחרית הימים תמצא את השלמתהאמנם בתנאי שלא נשכח שיש כאן פגישה הטוענת לפחות דרשני , שיש כאן אסוציאציה ממנה נובע לפחות סימן שאלה המופנה אלינו י סימן שאלה ? הייתי רוצה לצטט מספר חרוזים , שבהם מופיעים סימני שאלה מסוגם של אלה המצלצלים עד הנה באזני מאז יום הכיפורים תשל"ד : " האם יודע אתה מי קורא אל התשובה ביום הכיפורים 1 מי הוא הסולל לך הדרך היחידה ? מי מגמתו המתמידה- - להקים ולקיים הברית אתד 1 ... שוב תתחולל הסערה שלי אף על פי שלא עלית , אתה , אלי מהר , מהר , מבפנים ומבחוץ תסוער שוב הסערה העתיקה החדשה " . .. מן הנמנע לקרוא החרוזים דלעיל ללא התפלאות חרדה , כי בלתי נמנעת התחושה שהם נכתבו היום או תמול שלשום , כתגובה להלם של מלחמת יום הכיפורים . הלא לנו הם מיועדים על כל השלכותיהם הרוחניות והחברתיות : הסערה הפנימית והחיצונית , המשבר בתוכנו והקשיים על הגבולות , — והם גם ההד של הפסוקים בהם מתחילה ההפטרה של תפילת שחרית ביום כיפור " סלו סלו פנו דרך , " . .. ובכל זאת האינטואיציה הבלתי נמנעת היא , שגם מתוך הנבואה של ישעיה וגם מתוך ה"סערה , " מופנית אלינו שאלה אחת ויחידה , השאלה ה"עתיקה החדשה" של הפרת ה"ברית" וקיומה , השאלה העתיקה החדשה של האבסורד או משמעותם של המכשולים הנוראים שעל דרך עמנו . והנה עובדה מתמיהה : החרוזים האלה לא משורר בן זמננו חיבר אותם , אלא המשורר היהודי הגרמני קרל וולפסקהל , ( Karl woifskehi ) שנפטר לפני עשרים ושש שנה , בשנת קום המדינה ב . 1948 הוא חיבר אותם בשנת

הוצאת ראובן מס בע"מ, ירושלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help