sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

מבוא הופעתו של הרצל על הבימה הציבורית הייתה נקודת מפנה בהיסטוריה היהודית החדשה . דמותו החידתית אפופת האגדות , ועולמו האישי הקרוע בין אידאות מתחלפות וסותרות - מאתגרים אותנו גם מאה שנים אחרי מותו . אל הגותו ואל עולמו חוזרים ומתנפצים גלי התנודה ההיסטורית שעברו היהודים במאה הסוערת שחלפה , והדיון העכשווי שמתנהל בשאלות יסוד קיומם בהווה , נשזר עם 'הרצל' ועם המטען המיוחד שהוא נושא כסמל לדמות ביניים בין הגטו הישן ל 'גטו החדש . ' יצירתו של הרצל טבועה בחותם התקופה שבה פעל . במפנה המאות עסק השיח הציבורי באירופה בהבנה ובהגדרה של מהות 'האדם החדש' - תוצר הנאורות , המודרניות , הקידמה והטכנולוגיה המתפתחת . הרצל ביקש להנחיל לעמו 'הישן' את טעם החידוש האירופי , כפי שחווה אותו בווינה ובפריז . בה בעת , הרצל הפנים את הייחוד היהודי : בצד הדילמה האוניברסלית בין חדש לישן , הוא חי גם את הדילמה הפרטיקולרית בין ' אדם' לבין 'יהודי . ' האנטישמיות שהרימה ראשה , רוחות הלאומיות והרומנטיקה שנשבו באירופה - כל אלו עוררו את נימי נפשו של היהודי האוסטרי , ודחפו אותו לחפש אחר ייחוד יהודי . מתח כפול זה - ישן מול חדש , יהודי מול אדם - קיים גם בימינו , ומשליך על הקיום היהודי שבהווה . אף שהרקע התרבותי השתנה , הדילמות בעינן עומדות , ומכאן הרלוונטיות הגדולה של הרצל בעבורנו : האם אנו רוצים להיות 'אדם חדש' - בצלמה של התרבות הליברלית המערבית המשווקת על ידי הכוחות הגלובליים רבי העוצמה , או שאנו כמהים ל 'יהודי הישן' - ורואים עצמנו כנושאי מסורת , זיכרון , מיתוס ואתוס ייחודיים ? חשוב מכך : האם נדרשת אכן בחירה בין שתי האפשרויות או שייתכן שילוב של שתיהן גם יחד בחיינו ? הרצל האיש סבר כי שחרור היהודי מעולמו הישן יאפשר לו לבנות את חייו בצורה חדשה ובריאה יותר , כבן חורין , אדם נאור הנושא עמו את ערכי העולם התרבותי . מה ניתן ללמוד מן הפרקים הדרמטיים שנרשמו במסע

מכון שלום הרטמן

אוניברסיטת בר-אילן, הפקולטה למשפטים

כתר ספרים (2008)בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help