sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

המשיחיות היהודית מייחדת אותה מענפים אחרים של המשיחיות הנוצרית . ייחוד נוסף הוא יחסה להיסטוריה הממשית : העובדה שבנקודת זמן בעבר הייתה ליהודים ריבונות , הביאה לרצונם של סוביקטים יהודים בעלי תודעה עצמית לחדש ימיהם כקדם . הפרדוקס הוא שהגלות שימשה קונקרטיזציה של העתיד המשיחי נוכח הזיכרון המיתי . השבתאות הייתה ניסיון נועז ויומרני ביותר להעיר את הפסיביות היהודית . הציונות - שמרדה בגזירת הגלות - צמחה בה בעת עם האידאולוגיות המהפכניות של המאה התשע עשרה שגם בהן ניכרה משיחיות פרומתאית . במשיחיות זו הגאולה איננה פסיבית או דטרמיניסטית , אלא היא נישאת על ידי סוביקט מודרני , המכונן את עצמו ואת חברתו ומתיימר לעצב גם את עולמו המושלם בתוך המציאות החלקית . במשיחיות הפרומתאית , הפעילות האנושית היא המביאה את הגאולה . לתודעה יהודית מודרנית זו תרמה תפיסתו של הרמב"ם השולל את היסוד הקוסמי בחזון הגאולה , ובכך מאפשר לראות בעידן המשיחי התרחשות היסטורית הכפופה לחוקי הטבע . הרמב"ם הבין את המעבר לעידן המשיחי באחרית הימים באמצעים רציונליים . לרציונליזציה זו של התהליך המשיחי ניכרה השפעה רבה בתודעה הקדם ציונית . הענקת האזרחות ליהודים באירופה שלאחר האמנציפציה הפסיקה בעצם את תודעת מצב הגלות , שכן בעקבות האמנציפציה נדרשו היהודים לוותר על הציפייה המשיחית . ניתן לומר שאת הצעד השני ביציאה מהמשיחיות ובכניסה להיסטוריה עשה - לאחר הצעד הראשון שנקט הרמב"ם - משה מנדלסון . השקפה היסטורית רדיקלית יותר נקטו ארבעה משכילים יהודים כבר בסוף המאה השמונה עשרה : דוד פרידלנדר , שלמה מימון , שאול אשר ולצרוס בן דוד . בהתבססו על דעת מיעוט שצוטטה בתלמוד המגבילה את הפעילות המשיחית לתקופה המקראית , הסיק לצרוס בן דוד שהאמונה היהודית יכולה להתקיים מעתה בלא הציפייה המשיחית , שנתגשמה בעידן הנאורות על ידי שליטי המדינות . מכיוון שלא ניתן לזנוח לחלוטין את האמונה המשיחית העתיקה , כל שנותר היה הוא להעניק לה פירוש מחורש . ואולם , למרות ייחוס משמעות משיחית לאמנציפציה , סירבו רבים לבטל את יחסם העתידי לגאולה הלאומית . יהודה חי אלקלעי וצבי הירש קלישר ראו באמנציפציה אתחלתא דגאולה : Jacob Katz , 'Israel and the Messiah' , Commentary , 73 ( 1982 ) , pp . 34-41 5 6 רבקה ש"ץ אופנהיימר , 'הציונות היא משיחיות ( בדיעבד , לא מלכתחילה , ' ( נקודה , , ( 1990 ) 145 עמ' 7 . 28-24 שמואל פיינר , השכלה והיסטוריה : תולדותיה של הכרת עבר יהודית מודרנית , ירושלים , 1995 עמ' . 73

מכון שלום הרטמן

אוניברסיטת בר-אילן, הפקולטה למשפטים

כתר ספרים (2008)בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help