sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

הלכה למעשה ? האם העידן המשיחי תלוי במעשיהם של בני אדם ? לפנינו שלוש גישות המתמודדות עם שאלות אלה : הגישה הראשונה היא גישה דטרמיניסטית , המניחה שהכול נקבע מראש ; לפי הגישה השנייה , מועד הגאולה אינו קבוע מראש , והוא ייקבע כאשר עם ישראל יהיה ראוי לגאולה ; ולפי הגישה השלישית , אמנם ביאת המשיח תתקיים ללא תנאי בזמן קבוע - אך אם עם ישראל יהיה זכאי הוא יוכל להחיש את הגאולה . שתי הגישות האחרונות אפיינו את דעת הרוב בעם ישראל , ולפיהן יהודים מסוגלים להאיץ במעשיהם את ביאת המשיח . מרד בר כוכבא בשנת 132 לספירה - השילוב האחרון של ממלכתיות יהודית וחזון משיחי לפני הגולה - היה ' קו פרשת המים' ביחס הפסיבי או האקטיבי למשיחיות : מימי החשמונאים ועד אליו שיקפו המרידות בשלטון הזר תפיסה של פעולה מדינית וצבאית לקירוב הגאולה ; אחרי כישלונו נקבע האיסור למרוד והאיסור 'לעלות בחומה , ' כאשר בינתיים שומה על היהודים להיוותר בגזירת הגלות . מרד בר כוכבא , המעשה המשיחי האקטיבי האחרון , ילד אפוא את האמונה המשיחית הפסיבית של היהודים בימי הביניים . צמיחתה של הציונות הייתה , מנקודת מבטה של ההיסטוריה היהודית , נקודת מפנה במעבר מ'משיחיות טרנסצנדנטלית' ל'משיחיות פרומתאית . ' כאמור , ממרד בר כוכבא ועד הופעת הציונות , אופיינה אמונתם של יהודים רבים במשך קרוב לאלפיים שנה במה שאני מבקש לקרוא 'משיחיות טרנסצנדנטלית' - משיחיות שלפיה הגאולה נתונה לשליטתם של כוחות על טבעיים וקץ ההיסטוריה נדחה . במסגרת זו , מתקיימת מערכת המושגים והאמונה של מעשה הגאולה בלי קשר לרצונו או לפעולתו של האדם , התהליך ההיסטורי מתעצב על פי גישה אפוקליפטית א היסטורית , וקץ ההיסטוריה הוא פענוחה של מציאות נסתרת מעיני אנוש , אך קבועה מראש " . תפקידו המוגבל של היהודי בימי הביניים היה להסתפק בזירוז הגאולה במעשיו האישיים , אך הגאולה עצמה הופקדה בידי מלכות שמים . מצב זה עתיד היה להשתנות בעידן המודרני , אם כי השינוי לא חל ביום אחד . ההיסטוריה של היהודים היא היסטוריה ייחודית . שלא כעמים אחרים שהוגלו ונטמעו בחברות אחרות במשך ההיסטוריה , בקיבוצים יהודיים רבים בתפוצות הופנמה תודעת הגלות . המשיחיות של רבים מהם הייתה הן הסיבה לבידול היהודים בגלות הן תוצאתו : הציפייה לגאולה הזינה בידול זה , והבידול העמיק את הציפייה המשיחית לשוב לציון . תלות זו של 2 אליעזר שביד , 'משיחיות - גלגוליו של רעיון , ' סקירה חודשית , סח , 3 . ( 1984 ) 12 , 31 דוד אוחנה , משיחיות וממלכתיות : בן גוריון והאינטלקטואלים בין חזון מדיני לתאולוגיה פוליטית , שדה בוקר 4 . 2003 שלום רוזנברג , 'גאולה והיסטוריה , ' עלון למורה ההיסטוריה , 6 ( תשנ"ז , ( עמ' . 57-47

מכון שלום הרטמן

אוניברסיטת בר-אילן, הפקולטה למשפטים

כתר ספרים (2008)בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help