sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

היהודים הרצל אז והיום : 'מדינת היהודים' במדינת מבוא בספר הרצל אז והיום : יהודי ישן - אדם חדש ? נבחנה הרלוונטיות של ההגות ההרצליאנית מנקודת מבט תרבותית וערכית , שבמרכזה עומד האדם היחיד . האם ניתן לשחרר את היהודי , כפי שסבר הרצל , מכבלי הזהות היהודית הישנה , הנבדלת מהנאורות האירופית המתהווה , ולאפשר לו לבנות את חייו כאדם חדש ? או שמא נדרשת הכרה בקיומו של מתח אימננטי קבוע בין הישן לבין החדש , בין היהודי לבין האדם ? בספר שלפנינו , הרצל אז והיום : מדינת היהודים במדינת היהודים , נבחן את ההגות ההרצליאנית מנקודת מבט אחרת , ציבורית , שבמרכזה עומדת הקבוצה . בספרו אלטנוילנד , שרטט הרצל את המבנה החברתי והפוליטי הרצוי של ניסיון אנושי יהודי אוטופי שלגביו הוא קבע : 'אם תרצו אין זו אגדה . ' אוטופיה , על פי מהותה , משרטטת עולם אידילי , המנוגד למציאות נתונה . מעין 'מציאות' שמחוץ למקום ולזמן . ואולם , מדינת היהודים המציאותית שמקיומה נהנים היהודים כבר שני דורות , אשר אף מוגדרת כ 'מדינה יהודית' - איננה אוטופיה . לכאורה , בניגוד לרוב האוטופיות , זו של הרצל התממשה . מאליה מתעוררת השאלה עד כמה נוכחים הרצל והגותו בעיצוב הפוליטי והתרבותי של המדינה ? האם האוטופיה ההרצליאנית הפכה לחוויית חיים נושמת ? ואם היא נותרה אגדה , האם יש להאשים בכך אותנו , שלא רצינו דיינו ? ואולי האגדה כלל לא ניתנת למימוש ? ויותר מכך : אולי היא אינה ראויה למימוש ? בין אוטופיות לבין מציאות מתקיימים יחסים של היזון חוזר : האוטופיה היא כוח מניע של תהליכי חידוש , תיקון ובקרה של המציאות , ומטרתה לרומם את המציאות למישור טוב יותר ; המציאות , מצדה , בוחנת את רכיבי האוטופיה נוכח תופעת המחסור המאפיינת כל קיום אנושי , פרטי וקיבוצי . היא כובלת את הקיום האוטופי , המקווה , אל הקרקע רוויית הזיעה , והיא מודעת לכך שבחתירה לאוטופיה נדרשות בחירות לא פשוטות , שגובות מאתנו מחירים גבוהים .

מכון שלום הרטמן

אוניברסיטת בר-אילן, הפקולטה למשפטים

כתר ספרים (2008)בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help