sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

מבוא הורתו של הספר הזה בניסיון של ברוך זיסר לסקור את תשבץ היחסים שבינו לבין המסורת הדתית היהודית . היה זה מסע קשה , לפעמים מכאיב , של גירוש שדים מודרני מאוד , תוך התייצבות גלויה ניכחם . אבל ההתקדמות הייתה אטית והתוצאה מאכזבת . יותר ויותר הוא השתכנע שזהו פרויקט של התפנקות , אישי מדי . הטקסט סבל ממעין התענגות פנימית שמאפיינת את " תרבות התרפיה" של ימינו . נקודת השבר הייתה כשרעייתו של זיסר , לאחר שקראה קטעים מהטקסט , כמו הרעידה כינור רגיש ובלתי נראה , שהביע את אי שביעות רצונה . מיד החליט להניח לפרויקט במשך חודש שלם . בזמן הזה , חשב , תיפתר הבעיה מאליה , ולא - ילך בצער אל המו"ל ויאמר "סליחה , איני יכול לעשות זאת . " אבל הישועה לא באה בלבוש רעיון , אלא בדמותו של צ'רלס ( ישעיה ) ליבמן . בעוד שזיסר הוא איש הפילוסופיה המדינית , מומחיותו של ליבמן כיסתה בדיוק את התחום שספר זה אמור לסקור . עבודותיו של ליבמן היוו אף חלק נכבד מחומר הרקע שזיסר קרא בעת ההכנה לכתיבת הספר . שנים רבות היו השניים חברים ועמיתים , לכן קל היה להם לתקשר זה עם זה . למעשה , מזה שנים קיימו דו שיח על נושאים אלה ממש - דו שיח שלא נדרשו לניהולו יותר מאותות קלים ורמיזות כמעט בלתי נראות . ליבמן הסכים אפוא להצטרף לפרויקט . תחילה עבר כתב היד של זיסר תימצות ועריכה ; מה שנותר ממנו מצוי ב"פרולוג האישי" שלו ובפרק על "האידיאולוגיה של הסבל . " לאחר מכן התנהלה הכתיבה המשותפת באופן הבא ן לאחר דיון קצר על תכניו של כל פרק ופרק הכין ליבמן טיוטה של ראשי פרקים . זיסר עשה בה שימוש , כמו גם בחומר נוסף , וכתב את הפרק במלואו . השיטה פעלה להפליא . משנתגלעו חילוקי דעות - ואומנם היו כאלה - דנו בהם השניים עד שהגיעו לידי הסכמה . עד לפני זמן לא רב נבנתה הזהות היהודית סביב דימוי היהודים כקורבן הנצחי , המושא הייחודי לאיבת הגויים - מה שאנו מכנים "האידיאולוגיה של הסבל . " במשך מרבית ההיסטוריה היהודית תאם מודל זה את המציאות שהיהודים ניצבו נכחה . סבלותיהם שהפכו לשגרה , חיזקו את התחושה שליהודים יש מעמד מיוחד לפני האלוהים . הסקירה שלפנינו בוחנת מה קורה ליהודים - בארצות הברית ובישראל -

הקיבוץ המאוחד

מכון שלום הרטמן

אוניברסיטת בר-אילן, הפקולטה למשפטים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help