sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

ובעלת אידיאולוגיה ברורה , לציונות החילונית ... הציונות הדתית , שהסכימה למעשה עמ עיקרי הביקורת של הציונות החילונית על הגלות , נמנעה במשך תקופה ארוכה מלקבוע עמדה חיובית חד משמעית כלפי רעיונות ההשכלה והלאומיות המודרנית . גם משנקלטו רעיונות אלו , היתה זו יותר בגדר קליטה חיצונית מאשר פנימית , שכן לא היתה בה התמודדות של ממש עם השקפת העולם ועם מניעיה של ההשכלה ועם 4 הבעיות , שהעמידה הלאומיות המודרנית בפני האדם הדתי . כדוגמה לחולשתה של הציונות הדתית להציב הגות אשר תתמודד באומץ עם אתגרי הזמן המודרני ניתן לראות בעמדתה כלפי תופעת החילוניות . הציונות הדתית נקלעה לדילמה קשה ו בשיתוף פעולה עם הציונות החילונית , מעניקה הציונות הדתית לגיטימיות לחילון העם היהודי ולערכים מודרניים אשר אינם עולים בקנה אחד עם הערכים המסורתיים . פתרונה של הציונות הדתית לדילמה זו היה בהצעת פרשנות המעניקה דה לגיטימציה של החילוניות בטענה כי בתוך תוכו היהודי החילוני מונע מ"נקודה פנימית" שאינה מודעת לו . משמעותו של פתרון זה הינו נסיגה מאימוץ ערכי המודרנה ושלילת ערכו 5 העצמי של העולם שבחוץ . על רקע זה בולטת הגותו הייחודית של הרב חיים הירשנזון ( להלן ; הרח "ה ) אשר פעל בארץ ישראל ובארצות הברית בתחילת המאה העשרים . הרח "ה היה בין הבודדים מבין הוגי הציונות הדתית אשר העז להתמודד עם אתגרי המודרנה ועם הבעיות המורכבות אשר מציבה הקמת מדינה יהודית מודרנית בפני ההלכה . לראשונה עשה הרח"ה ניסיון שיטתי לענות על השאלה האם ניתן להקים על יסודות ההלכה מדינה יהודית מודרנית ודמוקרטית , המשתיתה את סמכות החקיקה בידי העם , הנענית לערכים המודרניים והמפתחת סדרי חברה , תרבות וכלכלה מודרניים . בשאלה זו אין כוונתנו למישור הפוליטי בלבד . הרח"ה מבקש לטעון כי התורה צועדת בד בבד עם צרכי החיים . לטעמו יש בתורה מנגנונים אינהרנטיים המאפשרים להתאים את התורה לצרכי החיים המשתנים . משנתו העניפה באה להצביע על האפשרות כי אין התורה מתנגדת למרבית הערכים אשר מציבה המרדרנה בפני המאמין . אדרבה , ניתן לקומם חיים יהודיים מלאים תוך כדי היענות ופתיחות לעולם המודרני שמסביב . ייחודו של הרח"ה היה בהיותו איש הלכה מובהק . השאלות ששאל את עצמו לא היו חדשות . הן ניסרו בעולם היהודי מזה דור שלם . אולם דרכי הטיפול בהן היו , בדרך כלל , פובליציסטיות , הגותיות , פילוסופיות ופרוזאיות . כדוגמה לכך ניתן להצביע על הגותו של הראי"ה קוק , בן דורו של הרח"ה . הראי"ה קוק אף הוא ראה את עצמו כבן לדור התחייה של העם היהודי . הוא

הקיבוץ המאוחד

מכון שלום הרטמן

אוניברסיטת בר-אילן, הפקולטה למשפטים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help