sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

פתח דבר שאלת אפשרות כינונה של מדינה יהודית מודרנית לאור ההלכה ושאלת אפשרותם של חיים יהודיים מלאים בעולם מודרני אינה יורדת מסדר היום הלאומי מזה למעלה ממאה שנה . המהפכה הציונית ביקשה להחזיר את העם היהודי אל ההיסטוריה . חזרה זו אל ההיסטוריה אין משמעותה רק הגדרת העם היהודי כלאום ושאיפה לכונן מדינה לאומית בארץ ישראל . במובנה הרחב המהפכה הציונית ביקשה ליצור טיפוס יהודי מסוג חדש . מהפכה זו ביקשה לטעת את היהודי בעולם המודרני מזה ובעולם היהודי מזה . העימותים המרים בין חלקי העם השונים היו , כאז גם עתה , סביב שאלת " הקולטורה" שיש לצקת בתוכנו של היהודי החדש . בעוד ברדיצ'בסקי ובתר ראו בציונות תנועה של מרד כלפי היהדות , הראי"ה קוק שלל גישה זו מכל 1 וכל וראה בציונות דרך מודרנית לחידוש הקשר של העם למקורותיו . משמעות המודרנה לא מתמצה בתיאור סכמטי של מצבו החדש של האדם . אין היא משתקפת רק בשינויים שהתחוללו בעת החדשה במבנה החברה , הכלכלה והדת . בראש ובראשונה משמעותה מהפכה בתודעתו החדשה של האדם את עצמו . האדם חוזר ומפרש את עצמו ואת סביבתו לאור תודעתו 2 המודרנית . תודעה מודרנית זו משמעה הכרה בעקרון החידוש ובעיצוב עולם אנושי שבו האדם הוא ריבון לעצמו והוא זה המעצב את חייו . תגובות שונות הוצגו בעולם הדתי כלפי המודרנה . כך , החברה האורתודוכסית החרדית שללה תודעה מודרנית זו מכל וכל . לטעמה , לאור האימרה המפורסמת המיוחסת לחת"ם סופר , "החדש אסור מן התורה , " אין כל מקום להפתח לעולם המודרני . יהדות זו ביקשה , לראשונה בישראל , להיבדל מהציבור כולו ולשמור בקנאות על הצביון הישן נושן של "ישראל סבא , " תוך התעלמות מוחלטת משינויי הזמן ואתגריו . בניגוד לעמדה החרדית ביקשה הציונות הדתית להיענות לאתגרי הזמן , להיפתח לעולם המודרני על שלל יתרונותיו ולהיות שותפה מלאה בחזרה זו של העם היהודי אל ההיסטוריה . מבחינה זו , הציונות הדתית ביצעה מהפכה בעולם הדתי . לראשונה קראה הציונות הדתית לזניחת הטיפוס היהודי הגלותי הפסיבי ולעיצוב טיפוס יהודי דתי חדש המעצב את גורלו בידו תוך נאמנות 3 מלאה למסורת . אולם , כפי שהצביע על כך אהוד לוז , לא השכילה הציונות הדתית באותה העת , בתחילת המאה , להציב הגות אשר תענה לאתגרי המודרנה : במשך תקופה ארוכה למדי לא היתה כלל בארץ אלטרנטיבה ציונית דתית , מגשימה

הקיבוץ המאוחד

מכון שלום הרטמן

אוניברסיטת בר-אילן, הפקולטה למשפטים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help