sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

הקדמה בשעה שבעולם היהודי נשבו רוחות של השכלה , ואור הדעת והתבונה קסם ללבם של רבים , פתח נער צעיר , שהרבה להתבודד ביערות ולשוט לבדו בנהרות גועשים , במאבק עיקש , מלא שירה ופיוט , נגד הפילוסופיה המציבה את הדעת בראש סולם ערכיה . הניגון , הסיפור , התורה והתפילה שימשו לו כלים להעמיד עולם של אמונה ותמימות כאלטרנטיבה לעולם החוכמה והשכל . חוסר האמון המופגן ביכולתו של השכל להורות לאדם דרך בעבודת האל , והקריאה "להשליך" את השכל הם מהמאפיינים הבולטים של העולם הרוחני שהעמיד ר' נחמן מברסלב . מחקר מקומם של השיגעון ומעשי שיגעון , המשמשים סמל בוטה לחיים ולמעשים שאינם על פי הדעת והשכל , הוא בירור אושיות משנתו של ר' נחמן ועמידה על אופיה המיוחד . ההתייחסויות למעשי שיגעון , לשוטים ולרוח השטות הם הקצה הבולט והמושך את העין של תפישת עולם שלמה הבנויה לתפארה והמדגישה שהדעת והשכל הם אך ורק אפיק אחד לזרימת החיים של האדם , ולאו דווקא האפיק העיקרי או הנעלה ביותר . ישנם חיי תודעה עשירים ומגוונים המתרחשים דווקא בשעת הסתלקות המוחין והדעת — חיים שתודעת הדעת הרגילה אינה מאפשרת אותם . עם זאת , יחסו של ר' נחמן למצבי אובדן דעת אינו רומנטי , וסכנת ההזיה והדמיון שאינם מבוקרים טורדות את רוחו . ר' נחמן מתריע מפני התבהמות האדם מבלי דעת ומפני סכנת אובדן צלם אנוש , כאשר כוח המדמה שולט לבדו בארם . הוא חושש מפני השיגעון ונלחם בו כבמחלה וכבאסון ; עם ואת , הוא אינו חדל מלהנחות את חסידיו לנסות להגיע למצבי תודעה נטולי דעת , אך מלאי דמיון טהור והשראה אלוהית . מול תפישות דתיות , הרואות בדעת ובשכל את חזות כל העבודה הדתית , ובהשגות השכליות את משאת הנפש הדתית - מציג ומציע ר' נחמן מצבי תודעה אלטרנטיביים , מסולקים מדעת , כדוגמה לתודעה דתית ראויה . תפישת עולם זו של ר' נחמן היא עמוד השדרה והציר המרכזי של ספר זה . ענפיו ופארותיו של הדיון מסתעפים לסוגיות יסוד בעולמו של ר' נחמן , כמו אמונה , תפילה , לימוד תורה , התבודדות , ניגון , חלומות וארץ ישראל . נקדים ונאמר , שהמחקר המובא בפני הקורא מעלה בבירור כי התודעה האלטרנטיבית שמציע ר' נחמן היא תודעה מיסטית מובהקת , אשר שאיפתה היא התאחדות עם האל . השלכת השכל והמאבק בעריצות שלטונו הם דרך ואמצעי המאפשרים את היווצרותם והתפתחותם של מצבי תודעה מיסטיים . מצבי הדבקות והאיחוד המיסטי עם האל הם משאת הנפש והיעד הנעלה ביותר שאליו יכול האדם לשאוף , ואליהם יכול האדם להגיע אך ורק במצב של תודעה נטולת דעת . סוגיה יסודית זו בהגותו של ר' נחמן יש לראות כחלק מסוגיה רחבה יותר , שעניינה

עם עובד

מכון שלום הרטמן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help