sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

האורבת לעושה תפילתו קבע . ההסבר הרביעי לדברי רבי אליעזר מעורר תמיהה לא מעטה בקרב המעיינים . לפי הסבר זה העושה תפילתו קבע הוא "כל שאין מתפלל עמ דמדומי חמה , " ומכאן שהזמן הראוי לתפילה הוא "דמדומי חמה , " כלומר שעת הנץ החמה בבוקר השכם . לפי זה ראוי שכל מתפלל ינהג להתפלל בכל יום בשעת דמדומי הבוקר , אולם דבר זה תמוה עד מאוד , שהרי אין לך עשיית התפילה קבע יותר מהתאמתה לשעה קבועה כלשהי , ותהיה זו שעת הדמדומים הנחשבת כשעת רצון או כל שעה קבועה אחרת . רש " י , שהבחין בקושי , מפרש כאן בלשון זו : "שאינו מתפלל עם דמדומי חמה - והיינו לשון קבע , תפילתו עליו חוק קבוע לצאת ידי חובה ואינו מקפיד לחזר אחר שעת מצווה ועת רצון . " פירוש זה משוה לדברי רבי אליעזר משמעות חדשה ומהפכנית : אכן , התפילה הרצויה מתקיימת בשעה הקבועה שהיא עת רצון , ועל המתפלל להתאמץ בדבר ולעשותו בזמן הראוי והנכון . ודווקא מאמץ זה להגיע לזמן הקבוע הוא שמוציא את התפילה מידי שגרת הקבע השלילית שלה .

הוצאת ראובן מס בע"מ, ירושלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help