sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

ב . ארבע דרכים להבנת המונח קבע רבי אליעזר לא הסביר בדיוק למה כוונתו במונח קבע בהקשר של תפילה . האם קביעת הזמן לתפילה הוא המגונה בעיניו של רבי אליעזר ? האם חשש רבי אליעזר מנוסח תפילה קבוע העלול לאבד את כוונת הלב ? ואולי חשש רבי אליעזר מפני טרדת הרוח הפוקדת כל אדם מפעם לפעם ואף העושה תפילתו קבע לא יינצל ממנה ? אלא שבמקום שרבי אליעזר סתם את פשר דבריו , באו ארבעה אמוראים , חכמי התלמוד , שדנו בדברים ופירשו אותם איש כדרכו . ארבע תשובות נמסרו לשאלת התלמוד " : מאי קבע " ? ( ברכות דף כ " ט ע " ב , ( והתשובה הראשונה היא : "כל שתפילתו דומה עליו כמשאוי , " כלומר מי שתפילתו נתפסת בעיניו כמשא שעל גבו , משא שאותו יש לפרוק מהר ככל האפשר . מי שתפילתו היא מעמסה שממנה יש להיפטר אין תפילתו תחנונים . ואף כי רבי אליעזר לא אמר זאת בפירוש נוסיף אנו על דבריו - אולי מוטב שאדם זה יימנע בכלל מתפילה כל עוד היא דומה עליו כמשאוי . ההסבר השני שניתן בתלמוד לדברי רבי אליעזר הוא "כל מי שאינו אומרה בלשון תחנונים . " כאן הדגש אינו רק על תחושתו הפנימית של המתפלל אלא גם על הדרך שבה הוא מבטא אותה בכלי העיקרי של התפילה : הלשון . דברים אלה נכונים לא רק באשר למתפלל בקול רם , שדבריו נשמעים באוזני זולתו . גם כשהוא מתפלל בינו ובין עצמו ראוי לו למתפלל להזקק דווקא ללשון תחנונים , שהרי זו מבטאת את מהותה העיקרית של התפילה . וההסבר השלישי : "כל שאינו יכול לחדש בה דבר . " העושה תפילתו קבע , מי שתפילתו אינה בגדר תחנונים , הוא מי שאינו יכול לחדש דבר בכל אחת מתפילותיו . כאן ההתנגדות היא בעיקר לניסוח קבוע של התפילה , והדרישה מן המתפלל היא " לחדש בה דבר , " או לפחות להיות מסוגל לחדש דבר כלשהו בכל תפילה . לפי גישה זו לא תחושת המעמסה ולא פגמי הלשון כי אם שגרת התוכן היא הסכנה

הוצאת ראובן מס בע"מ, ירושלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help