sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

א . קבע ותחנונים פעם אחת נצרד קולו של הש " ץ בבית התפילה של רבי לוי יצחק מברדיצ ' ב , שאל הצדיק : מה היה לך שנצרד קולך ? השיב לו הש"ץ : משום שהתפללתי לפני העמוד " . אמת ויציב " אמר הרבי - "מי שמתפלל לפני העמוד נצרד קולו אבל מי שמתפלל לפני אל חי אין קולו נצרד . '" סיפור חסידי קצר זה מעמיד את הקורא על תופעה המוכרת יפה מתקופות שונות בחיי העם היהודי ומתולדות הדתות בכלל : הפיכתו של האמצעי למטרה , שעבוד המעשה הרוחני-דתי ליצריו וצרכיו הקטנים של האדם , וקיבועו ומיסודו של הנוהג הדתי עד לאבדן ערכו האמיתי . כפי שיתברר בספר שלפנינו , בראשיתה של התפילה בישראל לא נודעו לא בית תפילה ולא שליח ציבור , לא עמוד ולא קול צלול , לא נוסח מקובל ולא זמן קבוע ואף לא מרכיב קבוע אחר של חיי קהילה . אכן , צורכי הרבים הביאו לא פעם לעריכתן של תפילות ציבור גדולות ומרשימות , והללו נכרכו לעתים במעשים כגון צום ודברי תוכחות . תפילות כאלה נערכו לרוב בהנהגתם של אישי רוח ומעשה . כך אנו קוראים בתנ"ך על מעמדי תפילה בהנהגתם של משה ואהרן , הנביאים שמואל , יואל וירמיהו , המלכים דוד ושלמה , אסא ויהושפט וחזקיהו , עזרא ונחמיה ודניאל ואולי גם מרדכי , ומסורת זו נמשכה גם בימי הבית השני . מעמדי תפילה וצום היו מקובלים גם בממלכת ישראל הצפונית , כמו שנראה מסיפור עלילת השקר והרצח שנעשו בנבות היזרעאלי ( מלכים א כ"א , ( ומעמדות כאלה מוכרים גם 1 לפי ספרו של נזרטין בובר אור הגנוז , שוקן , תשכ"ה , 1965- עמ' 205 חלק ראשון

הוצאת ראובן מס בע"מ, ירושלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help