sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

עליו מעיד עניינו העמוק בספרות האגדה , שבפירושה עוסק חלק נכבד מיצירותיו . מאז שמואל הנגיד , בתחילת המאה הי"א , עוררו המדרש והאגדה את חשדנותם העויינת של הרציונליסטים היהודים . לאחר רש"י , בסופה של אותה המאה , שוב לא נזקקו למדרש אלא לשם ליקוט אנתולוגיות , ואילו בפרשנות האגדה עסקו רק כאשר התקפות הנוצרים על טקסטים שנראו חתרניים חייבו תשובה מנומקת . אצל יהודי ספרד , הובילה התחייה המיסטית של המאה הי "ג לעניין מחודש במדרש , אשר שב והפך לחלק ממהותה החיונית של המחשבה היהודית . אולם באירופה המרכזית , בה המילה " אגדה" כמעט ונשכחה מלב , ידע רק המהר"ל להזכיר שהיא מהווה את מחציתו של התלמוד , ושאין זה אפשרי "לדלג" על גבי עמודיה , כפי שנהוג היה לעשות בישיבות . רק בזכות המהר"ל קמו בישראל הוגים שידעו לתת פרשנות כוללנית למרכיב האגדה בתלמוד . רבים הלכו בעקבות המהר"ל , ולא חלפו שנים רבות מאז מותו וכבר התפרסמו "חידושי הלכות ואגדות" מאת רבי שמואל אליעזר הלוי אידלש מלובלין ( מהרש"א , ( 1631-1560 והעניקו למפעלו של המהר"ל הכרה רשמית : מרגע זה ואילך כללו כל הוצאות התלמוד את פירושי המהרש"א , והאגדה כבר לא הייתה בחינת תלמיד עני הנתון לחסדם ולשבטם של מורי הישיבות . לעובדה שפירושי המהר"ל עצמם לא זכו להכרה לה הם ראויים , יש מספר טעמים : בראש ובראשונה יש לציין שעבודתו של המהר"ל נותרה בלתי גמורה , וחלקיה המקוטעים מתחילים לצאת לאור רק כעת , בימינו . ברם , גם משמעותי הדבר שבפרשנות המהר"ל יש יותר מעוף ותעוזה מאשר בפירושי המהרש"א . בפירושי המהר"ל מנשבת רוח מיסטית שאינה משייכת אותם לזרם הקלאסי בלימוד התלמוד , אלא לאותו הזרם של הקבלה והחסידות , אשר המהר"ל מהווה אחת מחוליותיו . דבר ידוע הוא שהמאה הט"ז חוללה מהפכה של ממש במחשבה המיסטית היהודית . ר' יצחק לוריא מהווה את קו

הוצאת ראובן מס בע"מ, ירושלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help