sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:6

דרך , וערכו של התקציר עולה על ערכו של לימוד מסודר של המקורות . בין התרופות שהציע המהר"ל לרעה חולה זו , היתה חזרה ללימוד המשנה , בה ראה המהר"ל חשיבות עליונה . המהר"ל עצמו אכן חזר ללימוד המשנה ב"קלויז" בו כיהן , ועשה תלמידים לתורתו . בין תלמידיו היה זה בעיקר ר' יום טוב ליפמאן העליר בעל ה "תוספות יום טוב" , ( 1654-1579 ) שלימים כיהן אף הוא כרבן הראשי של פראג וניקולסבורג , שהמשיך ופיתח גישה סבלנית ושיטתית זו אשר נולדה בהשראת המהר"ל . כאשר נראה היה , לקראת סופה של המאה , כי הרנסאנס וההומניזם היהודים מיצו את עצמם , המהר"ל , שהיה קשוב לזרמים אלה , כיוון וניקז אותם לאפיקים חדשים . את הופעתו של הספר "מאור עיניים" מאת עזריה מן האדומים קידם המהר"ל בתחילה בברכה ובשמחה , אולם לאחר שקרא בו הוקיעו וגינה את פרסומו . מכל תלמידי המהר"ל , דוד גנץ ( 1613-1941 ) ירש במיוחד את משנתו ההומניסטית של רבו , ובכתביו שיצאו לאור עוד בזמנו של המהר"ל , ניתן למצוא , בצורה מורחבת , את כל הקווים המאפיינים את ההומניזם של המהר"ל : עניין בהיסטוריה , ידע במתמטיקה , באסטרונומיה ובפיסיקה , נאמנות לשיטות ולגישות מסורתיות על אף הפתיחות לרעיונות חדשים . דוד גנץ , שהיה שותף פעיל למחקריהם של קפלר וטיכו בראהה , הוא-הוא החוליה המקשרת בין המהר"ל ובין אנשי המדע הגדולים של דורו , והודות לו השכילה יהדות אשכנז להמשיך ולפתח את מורשתה ההומניסטית בדרך שהתווה המהר"ל ; כל המאורעות ההיסטוריים והמדעיים העדכניים ביותר — גילוי אמריקה , מסעות ואסקו דה גמה ופרנסיס דרייק , התיאוריות האסטרונומיות של קפלר וכר — מוצאים בה את מקומם ונהנים מהכרה בערכם הרוחני המהפכני . יש להזכיר גם את המסורת המיסטית , שהמהר"ל היה אחד מנושאי דגלה העיקריים בעולם היהודי האשכנזי , דבר

הוצאת ראובן מס בע"מ, ירושלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help