sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:5

שורשיה של מחשבת המהר"ל יונקים מעברו של העם , וענפיה ואמיריה חובקים את כל גורלו של עם ישראל . אין המהר"ל מתעלם ולו לרגע מהתקופה בה חי , ומאחר ומדובר במאה הט"ז , מאה זו קיימת בהגותו בכל שלל המאורעות הדרמטיים שאיפיינו אותה . כל אותם מאורעות שמהם התעלמו בני זמנו בפוזנן , פראג ולובלין — מאורעות שנשכחו , שלא הובנו כהלכה או שאותם לא הכירו כלל — חיו בנפשו של המהר"ל והיו לעצם מהותה של מחשבתו . כך , למשל , היה המהר"ל ער למשבר הגדול שחולל גירוש יהודי ספרד ב1492- ולתחיית קהילות המזרח וארץ הקודש , שבאה בעקבות הגרוש . כך גם היה קשוב להתעוררות הרוח ולזעזועים המשיחיים שגרמו הרבנים יוסף קארו ויעקב בירב בארץ הקודש , ולעומתם דוד ראובני ושלמה מולכו באיטליה . כמו כן אין הוא מתעלם מתסיסת הרנסאנס באיטליה , מיצירותיהם של דון יצחק אברבנאל ושל בנו , לאון העברי , או מספרי הדקדוק של אליהו לויטה או מההומניזם שמפתח עזריה מן האדומים . כך גם בוער בנפשו הלפיד המיסטי שהבעירו יהודי ספרד , ואשר מאז הגירוש המשיך להפיץ את אורו בקהילת צפת . להלן מספר תאריכים , שיסייעו לנו להמחיש כמה ערה הייתה מודעותו של המהר"ל לזמן בו חי , וכמה גדול היה רצונו ללמד את מה שלמד בעצמו ולהעביר לזולת את הידע והמידע שרכש , דבר שבזכותו הוא מצטייר כאחת הדמויות המובילות בדורו , ואולי אף כבעל החזון היחיד בקהילות אשכנז במחצית האחרונה של המאה הט"ז . עם פרסום ספרו של ר' יוסף קארו , "שולחן ערוך , " ב , 1567- ועם יציאתו לאור בפולין ב-ו 57 ו , בליווי פירושיו של משה איסרליש , נפתח דף חדש בעולם המחשבה הרבנית . המהר"ל יצא בתקיפות נגד קודיפיקציה זו של ההלכה , מאחר וראה בה עדות לחולשה אינטלקטואלית ותמריץ לעצלות , שבלאו הכי הלכה ופשתה בישיבות באירופה י כולם מחפשים קיצורי

הוצאת ראובן מס בע"מ, ירושלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help