sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:4

אמנם מלחמת שלושים השנה , ומרחץ הדמים בזמן מרד הקוזקים של חמלניצקי ( 1648 ) שבא בעקבותיה , פגמו בהתנהלותם השלווה של חיי קהילות אלה , אך לא ערערו לחלוטין את מוסדותיהם . ברם , היו אלה חיים שהתנהלו במעגל סגור , ריכוז כוחות רוחני פנימי , מקומי וזמני , אדיש לעבר ולעתיד , סגור לעולם החיצון . המהר"ל לעומת זאת , על אף קבלתו את רוח זמנו , שאף לפרוץ עולם סגור זה , לפתוח אותו לכל הזמנים , ולהניח לרוחות שהסעירו את יתר העולם היהודי לנשוב בו . הוא ביקש לחל ץ את לימודי התלמוד ממעגלי הפלפול העקרים , להוציאם מכיתות הלימוד , ולנטעם בלבבות . הוא רצה לגאול את עבודת המצוות משממון השגרה ולהפכה לאבן הפינה של תהליך הגאולה . הוא קיווה להעיר את הקהילות מתרדמתן , ולהפוך את חייהן הפנימיים לשותפות בזרם האדיר של המאבק הקוסמי והנצחי שהתורה הטילה על ישראל . שלוש דרשותיו הגדולות של המהר"ל , שהתפרסמו עוד בחייו , ממצות את היצירה הגדולה שטרם יצאה לאור בזמן בו נשאן , ומשקפות את דאגותיו ואת כאביו . אין ספק כי במאה הט"ז לא היה אף מנהיג רוחני , שיכול היה לגולל בפני יהדות מרכז אירופה יריעה כה רחבה וכה מודעת לגורלו הדרמטי של העם , כפי שעשה המהר"ל שעה שדרש ב"קלויז" של פראג או בבית הכנסת בפוזנן . רוחב ועומק המימדים הרוחנים בהגות המהר"ל מפתיעים . אין להם אח ורע במחשבת בני תקופתו בגרמניה , בבוהמיה ובפולין ; הרבנים שלמה לוריא ( מהרש"ל , ( משה איסרליש ( רמ"א , ( שמואל אידלס ( מהרש"א , ( רבי מאיר מלובלין ( מהר"ם , ( וכן מרדכי יפה ( בעל הלבוש ) ושלמה איש לונציץ' ( כלי יקר , ( הם ללא ספק מחברים יוצאי דופן ויצירותיהם מקיפות את תחומי התלמוד וההלכה , הפילוסופיה , הקבלה ופרשנות המקרא , אולם אין הם אלא עצים ביער עבות אך מלאכותי , שנעקר מאדמתו ומאקלימו המקוריים , ואילו

הוצאת ראובן מס בע"מ, ירושלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help