sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:2

השוליה שברא באמצעות לחשים והשבעות , והפכו את השניים לזוג שבכוחו לחצות את המאות . לימים נוספו לאגדה פנים נוספות במדע הבדיוני , ולאחרונה אף היתה לדיסציפלינה מדעית מדוייקת — הקיברנטיקה — הפותחת בפנינו את שערי העולם הפוסט-מודרני . כך הפך סיפור הגולם למיתוס עשיר ומעשיר ממש כמו זה של פאוסט , וכאשר שילב גיתה ביצירתו את פאוסט ואת שוליית הקוסם אשר התמזגו והיו לאחד , אין ספק שהיה זה הודות להשפעה שנודעה מזה כמאתיים שנה באירופה לסיפור חיי המהר"ל ולאגדות שהתלוו אליהם . יתר על כן , בעיניהם היה רבינו ליוואי בלתי-נפרד מהזקנה , שכפה עליו הפסל אשר הנציח אותו באבן ! כפאוסט , שלא זכה לשיקוי הנעורים מידי מפיסטופלס , דומה המהר"ל לאדם שנושל מנעוריו ומבודד בזקנותו , אין הוא נראה כאב משפחה שבע ימים , אלא כמי שנולד והוא כבר בן מאה , כמי שפקח את עיניו לראשונה בעיצומה של תקופה אשר זה מכבר עלתה על גדותיה מחוויות ומנסיון . רושם זה אינו מוטעה כלל וכלל , היות והמאפיין הבולט של משנת המהר"ל הוא שאכן נהגתה ונכתבה לעת זקנה . רק בערוב ימיו , בסוף חיים שנמשכו כמעט מאה שנים , ( 1609-1512 ) קיבץ ואסף הרב הזקן את כל מה שזרע ואת מה שזרעו האחרים , ומפירות האסיף רקח יצירה מפתיעה בעוצמתה . המרחב שבו נפרשו חייו הארוכים היה מוגבל למדי , ונע בין פוזנן שבפולין , ניקולסבורג שבמורביה , ופראג . מנקודת ראות חברתית אין בחיי המהר"ל מהפכים ושינויים גדולים , מאחר וכל חייו היה רב ומנהיג חברתי . ברם , ה"קריירה" שלו אינה רציפה ואחידה , יש בה תנועות ותנודות , תקופות גאות ושפל , גוונים ותת-גוונים . בגיל צעיר ביותר עזב המהר"ל את עיר מולדתו שעל גדות הריין כדי ללמוד בישיבות פולין . עד

הוצאת ראובן מס בע"מ, ירושלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help