sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:1

הקדמה בכניסה המרשימה לבניין העירייה בפראג ניצב פסלו של הרב הגדול ליוואי , מעשה ידיו של הפסל הצ'כי לאדיסלאס סאלון . הפסל מנציח ומחייה את האיש אשר בני דורו קראו בשם רבי יהודה ליוואי בן בצלאל , ואשר מכונה במסורת היהודית בראשי התיבות "המהר"ל . " תווי הפנים הקפואים בהבעה של יהירות וחרדה , תנועת הידיים הנדהמת והמגששת , שפעת הזקן והזרימה השלווה של קפלי הגלימה , כיסוי הראש האומר מלכות ותום , מעלים לנגד עינינו דמות של הוגה בטוח ובו בזמן נחבא אל הכלים , המשלב באישיותו את כל הזרמים ואת כל הניגודים אפשריים , הוגה יציב וחולמני , שחיפושיו העקשניים והמעורפלים , שכמיהתו ברוח אל המרחבים הגדולים , ושהתקלותו הבלתי-נמנעת במציאות , שאמיתותיו היהירות כמו גם הספקות שכרסמו בו מאפיינים את פראג של המאה הט"ז . כך , בוודאי , ראו אותו פרנץ קפקא וריינר מריה רילקה , כאשר חלפו על פניו בפראג של המאה הי"ט והכ / וכך גם הצטייר בעיני הסופרים והמחזאים מיירינק , הוליטשר , פרישמן , אורכליצקי ומקס ברוד . בעיניהם היה רבינו ליוואי חלק בלתי נפרד מדורו , דור מוזר של חולמים בהקיץ אשר עליהם מספקות לנו האגדות אף יותר מידע מאשר ההיסטוריה הרשמית , כמו למשל : טיכו בראהה , יאהן קפלר ורודולף השני לבית הבסבורג . בעיניהם היה רבינו ליוואי חלק בלתי נפרד ממעשה ומיתוס הגולם . מעגלים הולכים ומתרחבים של אגדות , שהראשונות שביניהן התחילו כבר בימי חייו של המהר"ל שעה שאחרות נוצרו הרבה יותר מאוחר , הקיפו את הרב ואת

הוצאת ראובן מס בע"מ, ירושלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help