sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:ה

השניה והשלישית , מייסדי תנועת העבודה , נמצאו בעיצומה של ההתמרדות נגד הממסד הרבני המזרח-אירופי הישן ( השונה מהותית מן הממסדים הרבניים שהתפתחו בארה"ב . ( הם נתקלו בו גם בארץ בדמות ה"מאובנת , " המחמירה והקנאית של ה '' יישוב הישן . " המלחמה התלקחה בכל עוזה והיישוב החלוצי היה רחוק מהכרעה . ההתנגדות לדת נעשתה באופן זה למוקד האידיאולוגיה של "שלילית הגלות" בתנועת העבודה . בהקשר זה ראוי לשים לב לכך שגם אחד העם וביאליק , א"ד גורדון ובובר ותלמידיהם בתנועת העבודה , הוגי הדעות שהתייחסו בחיוב לערכי האמונה ומסורת ושאפו לשלב אותה ביצירת התרבות העברית , התעמתו עם המהות הממסדית של הדת ושללו אותה . לעומתם קפלן נתן את הדגש בקונסטרוקציה של הדת הממסדית כגורם המעצב את הדפוסים הקהילתיים של התרבות היהודית המודרנית . אכן בכלים הלכתיים מתאימים לבית הכנסת , למשפחה ולקהילה . ב . מישור יחסה של תנועת העבודה אל התנועות הדתיות המודרניות ביהדות : הרפורמה מזה והיהדות השמרנית מזה . למרות שניתן לאבחן במשנותיהם של אחד-העם , ביאליק , גורדון ובובר השפעה ניכרת למדי של הגות רפורמית ושמרנית . הם ראו בתנועות הדתיות הללו , שנוצרו בגולה , מתוך רצון לחדש את החיים היהודיים בתפוצות את יסוד האמונה באמנסיפציה , תנועות של התבוללות . יחסן ללאומיות היהודית נע בין שלילה חד-משמעית לחיוב דו-ערכי . מנקודת ראות זו נתפסו הדפוסים הדתיים שהתגבשו בתנועות המודרניות בתצורות שונות של התבוללות המחקה את הדגמים הנוצריים . הוגי הדעות של הציונות העובדת אימצו לעצמם באופן זה את הביקורת של האורתודוקסיה על התנועות הדתיות המודרניות . הן היו בעיניהם בגדר יהדות צבועה , מזויפת , לא אותנטית . בית-הכנסת שבו סרבו להתפלל היה בית הכנסת האורתודוקסי בעוד שבית הכנסת הרפורמי והשמרני נראה להם ככנסיה . ג . המישור החוויתי של בניין ארץ-ישראל כמולדת . אם נעמיק להתבונן בהשוואת מסריו של קפלן למסריהם של הוגי-דעות כביאליק , גורדון ובובר ניווכח שיש ביניהם הבדל עמוק במישור החוויתי . כתלמיד עקבי של אחד העם בסוגיה זו התאימו מסריו החילוניים של קפלן להלך הנפש הכללי בארה"ב י ; רציונליזם

הוצאת ראובן מס בע"מ, ירושלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help